Ongeval door uitwijken. Wie is aansprakelijk?

bilbo
Topic Starter

Ongeval door uitwijken. Wie is aansprakelijk?

#1 , 02 jan 2014 13:46

Toen ik op een hoofdweg reed zag ik ter hoogte van een kruising (landweg) een vrachtwagen (met oplegger) in de tegengestelde rijrichting. Ik reed aan een snelheid van 70 km/u ( mijn wagen beschikt over een melding die in gesteld staat op 70km/u). Ik heb mijn voet van het gaspedaal gehaald waardoor ik schat dat mijn snelheid ongeveer 60 km/u moet geweest zijn. Net voor dat ik het kruispunt bereik, ik schat maximum 30m voor het kruispunt, zie ik de vrachtwagen een manoeuvre uitvoeren om de straat in te draaien en mijn rijweg te kruisen waardoor zijn vrachtwagencabine op mijn weggedeelte kwam.

Ik heb geremd en mijn ABS systeem trad in werking. Toen ik de vrachtwagen met oplegger naderde die op mijn rijrichting reed. Heb ik uit vrees voor het oplopen van zwaardere letsels en ook om schade te vermijden als zwakkere weggebruiker tegenover een oplegger een noodmaneuver uitgevoerd in een reactie om een botsing met de vrachtwagen te ontwijken. Als enige uitweg zag ik een opening aan de rechterkant, de vrachtwagen reed intussen op mijn weggedeelte om die te kruisen en heb ik net voor dat er een botsing zou plaats hebben mijn stuur overgedraaid naar rechts waardoor ik in de gracht ben belandt met mijn auto. Moest ik rechtdoor blijven sturen hebben vreesde ik voor mijn leven en waarschijnlijk was dit ook het gevolg van mijn reactie.

Wanneer ik de afstand inschat wanneer ik de vrachtwagen heb zien aanzetten om de straat in te rijden denk ik dat de vrachtwagenbestuurder mij niet heeft zien komen aanrijden. Toen ik uit de wagen aan het klimmen was zag ik dat de vrachtwagen opnieuw achteruit aan het rijden was. Nadien heeft hij zijn vrachtwagen weggereden naar een boerderij waar hij moest lossen nog voor de politie erbij gekomen was. Gelukkig was er een persoon die alles heeft zien gebeuren en kan getuigen wat er gebeurde.(die was wel al weg tegen dat de politie re was maar had mij zijn gegevens gegeven)

De vrachtwagenbestuurder en ook de getuige bevestigen dat wanneer de vrachtwagen aan het indraaien was er nog net een andere auto voor de vrachtwagen de hoofdweg kruiste waardoor de vrachtwagen moest stoppen met zijn maneuver waardoor hij niet vlug genoeg kon weg zijn voor mij.

Toen de politie was aangekomen wilde ik ter plaatse een formulier voor aanrijding invullen en een schriftelijke verklaring af leggen aan de politie maar dit was volgens die personen niet nodig. Ik was de enige die mijn verzekeringsdocumenten heeft moeten tonen en een alcoholtest heeft moeten doen. Volgens de politie was ik de enige schuldige omdat ik de enige ben met schade en ik de vrachtwagen maar niet moest ontweken hebben maar erop gereden hebben!!!

Als gevolg hiervan moet ik een gerechtelijke procedure starten, want de vrachtwagenbestuurder wil niet meer mee werken want zijn polis zou kunnen stijgen en dat vindt hij niet eerlijk!!!

Mijn vraag maak ik kans om als nog in mijn recht gesteld te worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2014 14:40

De uitleg dat u aansprakelijk bent "omdat ik de enige ben met schade en ik de vrachtwagen maar niet moest ontweken hebben maar erop gereden hebben" is nonsens.

Als u de feiten kan bewijzen, zoals u ze hier vertelt, hebt u een serieuze kans om in het gelijk gesteld te worden.

Neem contact op met uw verzekeraar rechtsbijstand. U kan op diens kosten een advocaat raadplegen en de procedure voeren.

bilbo
Topic Starter

#3 , 02 jan 2014 15:07

Bedankt voor reactie. We zullen inderdaad een procedure starten en met een bang hart de uitspraak afwachten.
Ik heb gelukkig een getuige die kan bevestigen dat de cabine van de vrachtwagen ( met oplegger) op mijn vak was.

Reclame

Franciscus

#4 , 02 jan 2014 16:15

Politie had PV moeten opstellen en alle sporen noteren eventueel indien nog aanwezig de andere bestuurder gehoord.
Over het feit wie aansprakelijk is voor de feiten hebben zij geen oordeel te vellen. Dat zal de rechtbank wel doen.

Hij die oorzaak OF aanleiding is. Het is niet omdat tegenpartij geen schade heeft dat hij uiteindelijk niet aansprakelijk is.

Angel87

#5 , 02 jan 2014 17:01

Politie had PV moeten opstellen en alle sporen noteren eventueel indien nog aanwezig de andere bestuurder gehoord

Dit klopt niet.

Bij een verkeersongeval met enkel stoffelijke schade is een proces-verbaal enkel verplicht wanneer de partijen geen Europees aanrijdingsformulier kunnen/willen invullen.
In Antwerpen wordt wel steeds een kort verslag opgesteld, (zoals bij elke politionele tussenkomt) maar dat is geen proces-verbaal.

Voor een verkeersongeval met enkel stoffelijke schade is politionele tussenkomst niet nodig.
Alis Volat Propriis

bilbo
Topic Starter

#6 , 02 jan 2014 17:26

Dit is nu net het probleem de vrachtwagenbestuurder wilde geen aanrijdingsformulier invullen en de politie wilde geen pv opmaken ...

Angel87

#7 , 02 jan 2014 17:49

1 van beide moet opgesteld/ingevuld zijn...

Als werkelijk geen van beide opgesteld/ingevuld is, neemt u opnieuw contact op met de betreffende politiezone.
Alis Volat Propriis

bilbo
Topic Starter

#8 , 02 jan 2014 18:03

We hebben (mijn verzekeringsagent) contact opgenomen met de politie en er is enkel een kort verslag opgesteld, (zoals bij elke politionele tussenkomst)

Franciscus

#9 , 02 jan 2014 19:47

Als tegenpartij geen EA wil opstellen(dus geen gegevens kenbaar maken) zal politie WEL PV moeten opstellen.
Voor politie is van toepassing ... partijen komen niet overeen, eveneens voor zware stoffelijke schade.
Trouwens ook de eigenaar van de gracht is een partij... en als er geen EA of PV is aan wie gaat die dan de schade verhalen?

.

bilbo
Topic Starter

#10 , 04 jan 2014 11:55

Gisteren naar politiekantoor geweest om PV te laten opstellen dank zij de getuige heb ik een zaak.
De politie heeft toe dat ze de zaak verkeerd hebben ingeschat! De vrachtwagenbestuurder heeft hun onmiddellijk bij aankomst bewerkt met een vals verhaal waardoor ze dachten dat mijn kant van het verhaal een leugen was en de vrachtwagenbestuurder er niets mee te maken had. Na contact met de getuige zien ze in dat mijn verhaal correct is en dat er een PV moest opgesteld zijn. In tussen heeft de vrachtwagenbestuurder geen alcoholtest moeten afleggen , enz....
De zaak komt nu voor in het parket aangezien de tegenpartij niet wil meewerken, dus dit kan jammer genoeg lang aanslepen.

jan1978

#11 , 04 jan 2014 12:06

Dat was nu ook het probleem niet, toen de politie aankwam had jij geen getuigen en was het jouw woord tegen dat van de vrachtwagenchauffeur.
En daarom had die politieagent gezegd dat het beter was dat je ertegen was gereden, omdat dan de vrachtwagenchauffeur het niet kon ontkennen omdat er dan bewijs was.
Natuurlijk ik zou toch ook proberen om enige schade aan mijn voertuig te vermijden.
ABS systemen is toch ook niet zo handig.
Je kunt hetzelfde bereiken als met een gewone remsysteem, namelijk pompend remmmen en in ergste situaties volledig de rem in drukken.
Vergeet niet als de politie eraan komt dan zien ze enkel de situatie zoals het is op dat moment en dan is elke getuigenis van belang die getuige die later een verklaring heeft afgelegd heeft natuurlijk ervoor gezorgd dat ze een ander beeld hebben gekregen van de situatie.
Nu ik wens je het allerbeste nog.
Mvgr. jan1978

Alfred J

#12 , 04 jan 2014 14:06

ABS systemen is toch ook niet zo handig.
Je kunt hetzelfde bereiken als met een gewone remsysteem, namelijk pompend remmmen en in ergste situaties volledig de rem in drukken.
In geen enkel geval kan jij beter pompend remmen zonder ABS dan een wagen met een ABS systeem. Personen die een langere remweg hebben mét een ABS systeem, zijn personen die panikeren nadat het systeem in werking treed. Het is doodnormaal dat je geluiden kan horen die je nooit hoorde of dat je rempedaal kan trillen, de boodschap is om je pedaal dan ingedrukt te houden en niet uit paniek te lossen zoals velen doen. Hetgeen je hier plaatst is dus onzin; zeker als je aangeeft in de ergste gevallen gewoon volledig te remmen met een wagen zonder ABS wat resulteert in een slip > oncontroleerbare wagen én langere remweg.

jan1978

#13 , 04 jan 2014 15:06

Geachte heer,
Ik ben daar nu eens niet zo volledig zeker van.
En het volgende weet ik nu van een garagist, hij had een wagen ment ABS systeem.
En hij heeft het volgende meegemaakt " echt gebeurd", heeft een beetje te snel aangereden naar zijn oprit doordat de wagen één wiel even geen contact heeft gehad met de grond is de vergrendeling van de rem terug gelost met als gevolg hij heeft zijn wagen in de garage geparkeerd zonder dat de garagepoort geopend was.
Punt twee en dat heb ik eigenhandig meegemaakt (wagen zonder ABS systeem) Fiat Punto.
Op een ochtend ben ik met mijn wagen op de autosnelweg, wegdek was goed, niet nat zichtbaarheid ook goed dus reed ik 120 km/uur.
Nu je kent van die mobiele werkplaatsen en met dat groot oranje kruis.
Deze heren hadden niks beter op gevonden om op een korte afstand in spitsuur van 3 rijvakken naar 1 te gaan.
Ik kan je zeggen dat resulteerde in een schrikwekkende resultaat.
Ik krijg terug de trilling over mijn rug als ik eraan denk.
Als iedereen die 120 Km/uur afkomt geen infoborden te zien krijgt en dan plots van een wegversmalling krijgt die nog niet met de nodig afstand van elkaar zijn met de juiste snelheidsbeperkingen van 90 - 70 - 50 waardoor vrachtwagens / bussen met rokende banden van het remmen en op dat moment heb ik vollen bak geremd even los geladen en terug vollen bak geremd.
Geen blikschade, halve meter tussen de wagen voor mij en mijn wagen toen ik stilstond, mijn hart klopte in mijn keel op dat moment en ik kan je zeggen ik heb de rest van mijn traject aan 90 km/uur op de rechtse rijvak gereden.
Nu ik heb niet gezegd om gewoon volledig te remmen als je mijn uitleg nog eens goed lees spreek ik over pompend te remmen hoeveel keer pompen hangt ook af van de afstand en de snelheid dat je rijdt.
Nu er zijn ook wagens waarbij je dat ABS systeem ook kunt uitschakelen ( ik zeg niet dat elke wagen met ABS systeem deze functie heeft ).
Ik heb als ik mij goed herinnerd twee keer moeten pompend remmen de tweede keer was in de winter, het had gesneeuwd ik reed aan 90km/uur ik moet wel zeggen ik had juist nieuwe winterbanden op liggen en de afstand was ook kort maar ik ben niet geslipt en heb op tijd kunnen remmen ZONDER TE SLIPPEN.
Ik zou nu niet zeggen dat ik beter kan remmen met of zonder ABS systeem, je mag dat systeem ook niet als een wondermiddel zien.
Het is een hulpmiddel, het belangrijkste factor is gewoon hoe de bestuurder reageert in dergelijke situatie.
Maar ervan uit gaan dat diegene zonder ABS systeem gaat slippen zou ik niet te hard gaan roepen, ik heb twee situaties gehad en bij die eerste heb ik een goede engelbewaarder gehad en mijn reactie moet ook goed geweest zijn anders zat ik hier nu niet en was ik een nummer in de statistieken van verkeersdoden geworden daar ben ik nu ook zeker van.
Daarmee ga ik het nu beter verwoorden : ABS systemen zijn een hulpmiddel en geen wondermiddel, ze kunnen helpen maar ingeval bv van mijn garagist heeft het juist het omgekeerde gedaan, kan jer zonder dat systeem niet goed remmen in de ergste gevallen wat automatisch resulteert in een slip omdat de wagen oncontroleerbaar wordt is ook niet waar.
Nu ik ga erover ophouden wat dit ga gewoon eindigen in een eeuwige debat maar ga nooit ervan uit dat iets onzin is omdat je een andere mening hebt, ik heb ervaren dat het wel kan en ik heb ook niet gezegd.Gewoon nog iets om erover na te denken, ik verwacht hierover geen geschreven mening: Als het ABS systeem zo'n wondermiddel is waarom zit het dan niet in alle nieuwe auto's die op de markt komen en kan je nog altijd auto's kopen nieuw zonder dat systeem?

Mvgrt jan1978

Alfred J

#14 , 04 jan 2014 16:17

Ik ben daar nu eens niet zo volledig zeker van.
Meningen/ervaringen zijn irrelevant voor zulke zaken. Wetenschappelijke studies bewijzen het tegendeel, verspreid dus aub geen foutieve informatie die bovendien levens kan kosten. Ik ben er zeker van dat je ook negatieve berichten/ervaringen kan vinden rond ESP, desalniettemin is dat ook een levensreddend hulpmiddel. De enige correcte manier om een noodstop uit te voeren in een wagen met ABS systeem is de rem zo krachtig mogelijk indrukken en ingedrukt houden ongeacht de trillingen en/of geluiden die je hoort.

Leuke test: http://www.youtube.com/watch?v=mKiTAcXK6M4" onclick="window.open(this.href);return false;
Als het ABS systeem zo'n wondermiddel is waarom zit het dan niet in alle nieuwe auto's die op de markt komen en kan je nog altijd auto's kopen nieuw zonder dat systeem?
Welke nieuwe wagens kan je nog kopen zonder ABS systeem dan? ABS is al ruim 3 jaar verplicht aanwezig op alle nieuwe EU wagens.

jan1978

#15 , 04 jan 2014 16:45

Beste Alfred J,

Ik heb het opgezocht en je hebt inderdaad gelijk het zit in alle nieuwe auto's in de EU.

Maar je hebt ook ongelijk in verband dat de remafstand altijd kleiner zou zijn met het systeem dan zonder het systeem.
Het systeem dient niet om de remafstand te verkorten gewoon om de bestuurbaarheid te behouden.
De remafstand is nog altijd afhankelijk van de snelheid en type ondergrond.
Dit wordt trouwens nog altijd aangeleerd in de rijschool als je leert autorijden.
Met andere woorden het is een hulpmiddel.
Hierin wordt ook vermeld dat het geen garantie is dat een blokkerende wiel (wat het systeem deblokkeert) er kan voor zorgen dat de remafstand korter is.
Nogmaals dit is waarschijnlijk te zien in situatie per situatie.

Dit kan je gewoon opzoeken op het internet via google ik heb dit niet verzonnen.

" " " Technische tips: ABS en ESP

Nu de winter voor de deur staat, bewijzen het ABS- en ESP-systeem aan boord van uw wagen meer dan eens hun nut. Hoe beide systemen werken en wat de voordelen zijn, leggen we u hieronder uit.
ABS: Altijd Blijven Sturen

ABS: antiblokkeersysteem ABS is de afkorting voor antiblokkeersysteem. Het systeem zorgt ervoor dat de wielen van de wagen bij hevig remmen of bij remmen op een natte ondergrond niet blokkeren. Doordat de wielen van de wagen niet blokkeren kan u als bestuurder steeds blijven sturen.

In tegenstelling tot wat vele mensen denken, verkort ABS de remweg niet. De remafstand is afhankelijk van onder andere de ondergrond waarop geremd wordt. In bepaalde omstandigheden kan een blokkerend wiel zelfs een kortere remweg hebben dan een draaiend wiel.

ABS maakt gebruik van een magnetische sensor. De sensor meet hoeveel keer een metalen ring - die meedraait met het wiel - langskomt. Indien de ring niet meer langs de sensor passeert betekent dit dat het wiel op dat moment blokkeert. De computersensor grijpt op dat moment in en het remmen wordt onderbroken. Op die manier begint het wiel opnieuw te draaien en vindt de wagen opnieuw grip. Het spreekt voor zich dat dit proces zich in een fractie van een seconde afspeelt en u als bestuurder daar weinig of niets van voelt.

Zoals eerder aangehaald, is het grootste voordeel van ABS het feit dat de wagen onder alle omstandigheden controleer- en bestuurbaar is. Bij een hevig remmanoeuvre zonder ABS zou de wagen gewoon rechtdoor schuiven. Een wagen met ABS blijft op dat moment bestuurbaar.

Mocht u ooit tijdens het remmen een hevig remmanoeuvre moeten uitvoeren raden wij u aan steeds naar het punt te kijken waar u heen wil en niet naar de hindernis zelf. U zal merken dat u op dat moment instinctief het obstakel gaat ontwijken. " " "

Mvgr. Jan1978

Terug naar “Verkeersongevallen”