Recht of onrecht?

wientje
Topic Starter

Recht of onrecht?

#1 , 18 jul 2007 15:23

Mijn zoon reed met mijn wagen op een rechte baan met parkeerstroken, plots stond er daar een dubbelgeparkeerde wagen, er kwam niemand af in de tegenovergestelde richting en mijn zoon stak die wagen over....Toen mijn zoon net die wagen had voorbijgestoken ( hij was dus nog altijd links van de baan) kwam er plots iemand van de parkeerstrook ( rechts)en wilde hoogstwaarschijnlijk rechtsomkeer maken op de openbare weg, hij heeft op mijn wagen ingereden op het voorste wiel van de passagierskant, hij stond dus horizontaal over de baan , maar direct na het ongeval is hij zijn wagen zo'n meter of 2 gaan verplaatsen....
Mijn zoon deed een inhaalmaneuvre, maar was wel op de openbare weg, terwijl de tegen partij van de parkeerstrook kwam...die auto dat dubbel geparkeerd stond is wel weg gereden...

Zijn wij nu in ons recht?
Die auto dat dubbel geparkeerd stond op de weg( die weggereden is) Die kan niet aansprakelijk zijn voor het ongeval of niet?
Als je een parkeerstrook verlaat moet je toch altijd de auto's op de openbare weg voorrang verlenen ?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 18 jul 2007 21:53

Beste,

Wanneer men een ongeval veroorzaakt, komende vanuit parkeerstand bent U altijd in fout.
De wagen die van de parkeerstrook kwam is in fout. Uw zoon treft geen fout daar hij uitweek voor een obstakel (wagen in dubbele file).

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

dieke

#3 , 25 jul 2007 08:35

Beste,

Wanneer men een ongeval veroorzaakt, komende vanuit parkeerstand bent U altijd in fout.
De wagen die van de parkeerstrook kwam is in fout. Uw zoon treft geen fout daar hij uitweek voor een obstakel (wagen in dubbele file).

Met vriendelijke groeten
Heye Andy
Ik ben geen jurist, maar ik durf deze uitspraak toch ernstig te betwijfelen. Volgens mijn papa de politieagent, aan wie ik ooit dergelijke vraag stelde, gelden er regels die o.a. stipuleren dat belangrijk is in welke mate een maneuver reeds uitgevoerd werd en bestaat er ook nog steeds de wet die zegt dat je moet kunnen stoppen voor elke te voorziene hindernis.

U bent dus mi.i. zeker niet ALTIJD sowieso in fout als u betrokken raakt in een ongeval wanneer u uit parkeerstand de openbare weg oprijdt.

In bovenvermeld geval lijkt mij die kans echter inderdaad groot aangezien die voordien geparkeerde wagen op de andere wagen is ingereden (gezien positie beide wagens, ook waar te nemen door plaats van schade aan beide voertuigen), wat suggereert dat noch het maneuver van de voorheen geparkeerde wagen reeds voor meer dan de helft werd uitgevoerd, noch het daardoor een te voorziene hindernis kan genoemd worden.

Reclame

job

#4 , 26 jul 2007 10:07

In dit geval is de tegenpartij duidelijk in de fout gegaan. Als vertrekkend uit parkeerstand dient hij voorrang te geven aan het verkeer dat zich op de rijbaan bevindt.

wientje
Topic Starter

#5 , 13 aug 2007 12:23

Hallo,

Vandaag brief gekregen van de verzekering dat ze na de voorwaarden van de Directe Regelingsovereenkomst de vergoeding van de schade aan ons voertuig voor rekening van de tegenpartij kunnen vergoeden.

alvast bedankt voor julie reactie.

mvg
Dorine

JohnD

#6 , 11 jan 2008 12:32

In dit geval is de tegenpartij duidelijk in de fout gegaan. Als vertrekkend uit parkeerstand dient hij voorrang te geven aan het verkeer dat zich op de rijbaan bevindt.
Ha, ha... dacht ik ook. Hij voert een maneuver uit en als je een maneuver uitvoert dien je altijd voorrang te geven aan de andere weggebruikers (vanwaar die dus ook opduiken). Verschil is het natuurlijk wanneer beide een maneuver uitvoeren.
Dat de poster er niet aan gedacht heeft de nummerplaat van die dubbelgeparkeerde wagen te noteren is spijtig. Hij kan in sommige gevallen medeverantwoordelijk geacht worden.

Vergeet dat niet dubbelparkeerders !!

Terug naar “Verkeersongevallen”