verhaalrecht verzekering

pierewiet
Topic Starter

verhaalrecht verzekering

#1 , 23 nov 2007 11:21

Bij een ongeval werd ik achter ingereden door een wagen. Mijn verzekeraar laat nu verhaalrecht gelden op basis van een ademtest van 0.23 (wettelijk max is 0.22) en adviseert mij een advocaat te nemen. Betekent dit dat de verzekering mijn rechten tov de aanrijder ook niet meer zal verdedigen voor wat betreft de aansprakelijkheid van het ongeval?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2007 15:34

Het recht van verhaal is enkel mogelijk bij dronkenschap, niet bij alkoholintoxicatie.

De verzekeringsmaatschappij zal een eigen advocaat aanstellen om haar belangen (die ook de uwe zijn) te verdedigen op burgerlijk vlak. Op strafgebied kunnen de belangen tegenstrijdig zijn. De maatschappij heeft er belang bij dat u veroordeeld wordt voor dronkenschap, u niet.

scorpioen

pierewiet
Topic Starter

#3 , 23 nov 2007 15:49

Welk belang heeft de maatschappij erbij dat ik veroordeeld zou worden voor dronkenschap (0.23 is intoxicatie, geen dronkenschap!) indien ik in mijn recht ben voor wat betreft de aanrijding?

Reclame

scorpioen

#4 , 23 nov 2007 23:05

Als je niet aansprakelijk bent, niet.

Anders wel.

scorpioen

pierewiet
Topic Starter

#5 , 24 nov 2007 00:43

dank u wel voor uw inzicht.

Voor de intoxicatie kreeg ik een minnelijke schikking. Kan men mij dan alsnog veroordelen voor dronkenschap?

scorpioen

#6 , 24 nov 2007 06:05

De verzekeringsmaatschappij kan ook recht van verhaal uitoefenen als er geen strafrechtelijke veroordeling is.

Ik denk niet dat je je zorgen moet maken.

scorpioen

Terug naar “Verkeersongevallen”