In maart vorig jaar slip ik met mijn bedrijfswagen en ga uit de bocht. Ik kom 1.5m lager terecht in een weiland. Door de klap zijn de airbags opengegaan en kan de wagen niet meer rijden.
Er waren geen gewonden of andere voertuigen in betrokken.
Het was toen 4u30 snachts, en het regende. Ik sta met tot mijn enkels in de modder en ben licht in paniek.
ik doe een voorbijrijdende wagen stoppen, die mij thuis afzet.
Eenmaal thuis breng ik de politie en de takeldienst op de hoogte. Ik giet mij een aantal sterk alcoholische dranken uit en ga slapen.
's Morgens bel ik terug de politie op en die zeggen dat ze al aan mijn deur zijn geweest. Ze vragen mij direct naar de plaats van het ongeval te komen. Ik rij met mijn privewagen naar de plaats van het ongeval en na de takelwerkzaamheden moet ik mee naar de bureau.
Ik moet een ademtest afleggen en blaas 0.3mg/l uitgeademde lucht, wat overeenkomt met een alcohol hoeveelheid tussen 0.5 en 0.8 promille.(door de cocktail die ik thuis heb gedronken). Mijn rijbewijs wordt met 3u ingehouden.
ik word ook nog vluchtmisdrijf ten laste gelegd. Ik ontken dit ten stelligste omdat ik direct de melding had gemaakt bij de politie en laat dit ook registreren in de PV.
Er wordt in het proces verbaal een melding gemaakt dat ik instem met een minnelijke schikking.
Enkele weken later op 7 april krijg ik een minnelijke schikking opgemaakt op 2 april,met overeenkomstig pvnummer en met de vermelding dat als ik deze minnelijke schikking betaal binnen de 10 dagen na ontvangst van de brief, er geen gerechterlijke procedure volgt.
Op 14 april, dus mijn inziens binnen de 10 dagen na ontvangst, betaal ik deze minnelijke schikking van 137.5 euro.
Tot hier ben ik akkoord met de opgelegde straf en boete.
Maar...
Tot mijn grote verbazing kreeg ik vandaag een brief van de deurwaarder in mijn brievenbus met een dagvaarding voor de politierechtbank, met een vermelding van 4 overtredingen; vluchtmisdrijf, rijden onder invloed (tss 0.5 en 0.8 promille), onaangepaste snelheid (wat niet uit de pv kan afgeleid worden) en niet tijdig kunnen stoppen om een hindernis te kunnen ontwijken. Deze laatste 2 zijn 2de graads overtredingen.
Ik heb op verschillende websites zitten zoeken, en steeds komt de melding als de minnelijke schikking is betaald, er geen vervolging komt. De betaling bevat ook de juiste referentie nummer.
Wat kan ik hieraan doen?
Is er nog een mogelijkheid om deze vervolging toch teniet te doen mits voorlegging van het nodige bewijs dat de betaling toch binnen de vooropgesteld termijn is uitgevoerd?
Wat zijn nu de mogelijke gevolgen?
Is het voldoende dat, als dan toch moet voorkomen, ik kan bewijzen dat de betaling op tijd is uitgevoerd, toch geen straf meer krijg?
Een pikant detail: het is de politierechtbank van Dendermonde...
Alvast bedankt voor de reacties.