Situatie:
Na de burgerlijke procedures schuldloze echtscheiding ( 2010) dien ik een verklaring terug te vinden van advocaat tegenpartij.
In zijn schrijven verklaarde deze advocaat dat hij zijn confrater, plaatsvervangende vrederechter ging benaderen, om
een 'goede' basis te leggen voor de echtscheidingsprocedures. ( 2008 )
Door het Ministerie van Justitie werd ik met dit schrijven doorgestuurd naar de Balie der Advocaten.
De Balie van Antwerpen beoordeelde dat deze advocaat niets te verwijten zou zijn.
Indien niet akkoord met haar beoordeling, moest de klacht maar worden doorgestuurd naar de Tuchtraad.
De Voorzitter van de Tuchtraad antwoordde de klacht zeer ernstig te nemen, en vraagt de nodige tijd om een dossier aan te leggen.
DRIE JAREN later bleek er nog steeds geen dossier te zijn aangelegd.
Al die tijd weigerde deze Voorzitter me ook maar iets te berichten.
De aangeklaagde advocaat legt bij de boedelnotaris de gerechtelijke verklaring af, nog door niemand ter verantwoording te zijn geroepen.
Opnieuw de Balie te Antwerpen aangeschreven. De directeur van deze Balie weigerde de klacht te behandelen, volgens haar
werd de Tuchtraad gevat en diende deze de klacht maar verder af te handelen.
De Tuchtraad antwoorden de zaak dan toch te zullen behandelen.
Enkele maanden later volgde er inderdaad een beoordeling:
De Tuchtraad verklaart hierin dat de aanvankelijke klacht, met de bewijsstukken, ondanks aangetekend ontvangen,
niet meer kan worden teruggevonden, waardoor deze zou worden geseponeerd.
Ook de aanvullende klachten worden geseponeerd met reden dat ze te laat zouden zijn ingediend.
Ondertussen reeds vijf advocaten aangesteld gehad ter mijner verdediging, doch geen van hen durfde mijn verdediging tegen
hun zeer gewaardeerde confrater te voeren.
Zoals mag blijken uit diens dossier: schreef één van hen N.B. op mijn kosten naar de aangeklaagde advocaat
hem in te dekken tegen vervolging.
Mijn huidige advocaat, liet me wel provisie betalen maar blijft op de zittingen gewoon weg.
De herhaaldelijke commentaren van de Familie Rechtbank: het debat zou bemoeilijkt worden doordat ik zelf voor mijn rechten verdedig.
Waarmede de Familie Rechtbank me wilt wijzen op de mogelijkheid van juridische bijstand georganiseerd door dezelfde Balie, zonder
rekening te houden met de formele weigering van de Directeur van de Balie, noch met de 'deontologische regels van dezelfde Balie,
die bepalen dat advocaten elkaar niets in de weg mogen leggen.
Noch met de expliciete doorverwijzing van mijn klacht naar de Balie, nog wel door het Ministerie van Justitie van Justitie
Mijn vraag is aldus, wie er in onze rechtstaat verantwoordelijk is voor het toezicht op de Balie?