Hulp; terug naar Belgie, dringend raad en advies nodig,…

importford
Topic Starter

Hulp; terug naar Belgie, dringend raad en advies nodig,…

#1 , 02 nov 2014 08:50

Hulp; dringend raad en advies nodig,… Hulp; dringend raad en advies nodig,…

Ik heb mijn ganse leven kapot gemaakt. Mijn leven is een hel. Ik zie geen oplossing meer. Ikzelf heb door domme dingen mijn leven kapot gemaakt. Wat kan ik nog doen? Ik zie het niet meer zitten.
Mijn naam is “Ben”. Ik ben in 1963 in een klein dorp in Belgie geboren in een gezin van goede middenklasse. Ik heb goede opvoeding gehad, heb de mogelijkheid gehad om hogere opleiding te volgen, maar toen al was ik niet het beste voorbeeld en ik was een slechte student. Mijn hoogste diploma is de Humaniora (zo noemde dat toen,..). Na mijn legerdienst begon ik te werken in de firma van mijn broer, een bouwfirma. Ik moest zorgen voor de aankoop van de bouwmaterialen.
Na twee jaar begon mijn hel: ik werd verslaafd aan drugs, eerst mariuana, later cocaine en speed,.. Ik begon van mijn eigen familie geld te stelen om meer drugs te kunnen kopen. Gevolg: Mijn familie smijt me buiten, met rede. Dus ik start te stelen en drugs te verkopen om geld te verdienen om meer drugs te kunnen nemen. Ik beland uiteindelijk in de gevangenis: in Belgie en frankrijk. Mijn leven kapot. In de franse gevangenis mocht ik op verlof. Dit was +/- 15 jaar geleden. Ik vlucht naar Belgie. Mijn familie wil mij niet meer zien, want ik ben de slechterik van de familie. Ik heb verschrikkelijke dingen in het verleden gedaan.
Ik had echter een beetje geld. Terwijl ik in frankrijk in de gevangenis zat is mijn moeder overleden. Waarschijnlijk dankzij de zorgen en slapeloze nachten die ik haar heb gegeven. Wat heb ik mijn familie toch allemaal aangedaan.Toen ik in belgie was moest ik bij de notaris komen. Ik heb toen van mijn moeder een beetje geld geerfd. Maar toen kwamen in belgie al de oude drugsdealers en bandieten die ik van vroeger kende bij mij aankloppen. Ik wou met hen niets meer te maken hebben en wou niet terug naar de gevangenis.
Toen ben ik dus 15 jaar geleden van belgie naar Thailand gevlucht. Met het geld van mijn moeder heb ik toen een restaurantje gekocht en ben later getrouwd. Wij hebben een dochtertje van 9 jaar oud.
Toen kreeg ik in Thailand een zwaar ongeluk (karma?) Ik zat in een wagen naast mijn Thaise schoonbroer; we waren inkopen gaan doen voor het restaurant. Toen is er een grote vrachtwagen achter op ons ingereden. Eigenlijk is hij bijna over ons gereden. Mijn Thaise schoonbroer lag dood naast me achter het stuur en ik ben naast hem in coma gevallen. Toen ik 7 dagen later in het ziekenhuis bijkwam was ik half lam en ik had 4 kapotte halswervels, hersenschudding en geheugenverlies.
Na enkele maanden hebben monikken van een temple uit mijn dorp geld verzameld om mij te laten opereren. De chirurgen in Bangkok hebben toen Thaise donor botten tussen mijn nekwervels geplaatsd. Na maanden fysiotherapie kan ik nu terug lopen en mijn linkerarm bewegen, maar ik zal gans mijn leven zware pijnstillers moeten blijven nemen want ik heb constant pijn in mijn linkerarm, linkerbeen en kan niet op mijn linkerzijde slapen of liggen.
Nu is er een amerikaan en een nederlander die mij willen helpen. Ze willen een enkel tiket naar belgie voor mij betalen en me 100 euro zakgeld geven voor taxi in belgie.
Maar wat moet ik doen als ik in Zaventem land? Ik heb mijn familie (vader, zus en broer) al geschreven, maar ze willen me, na alles wat ik hen en onze moeder heb aangedaan, niet helpen. Ik snap dit ook wel. Ze hebben gelijk. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde reageren.
Dus ik moet eerst een kamer vinden om te slapen. Waar moet ik naartoe? Naar Zaventem bij de luchthaven, Met de trein naar Brussel, Antwerpen, Leuven,???
Waar kan ik slapen en eten? En wat moet ik dan doen? Moet ik direkt naar het OCMW? Welk OCMW? Het hoofdkantoor in Brussel?
Ik heb geen vaste woonplaats in Belgie. Ik ben al jaren ingeschreven in de Belgische Ambassade. Die maakten ook voor mij een nieuw paspoort. Maar de ambassade wil me verder hier niet helpen. Ze vertelden me dat mijn familie mij eerst moet helpen. Maar die wil mij niet helpen (wat ik ook begrijp).
En het volgende problem. Mijn medicijnen? Ik krijg die nu via de temple in mijn dorp. Zij kopen medicijnen voor mij. Hoe kan ik in Belgie die medicijnen krijgen? Moet ik naar een ziekenhuis gaan? Moet ik in Zaventem naar een dokter gaan?
Ik heb hier al gevraagd hoeveel medicijnen ik krijg en ze willen me voor 2 weken medicijnen meegeven. Ik weet zelfs niet of dit wel mag met de douane? De dokters van het ziekenhuis hier willen mij ook mijn dossier met scans van mijn ruggewervels en nek meegeven.
Ik zal ook mijn vrouw en dochter hier moeten achterlaten. Ik heb het geld niet om hen mee te nemen naar Belgie. En ik weet zelfs niet waar ik in Belgie ga terecht komen. Misschien moet ik in het station gaan slapen of moet ik bij de kerk of de pastorij gaan aankloppen en hulp vragen. Ik weet het echt niet.
Wie kan me raad geven. Wat is het beste wat ik kan doen. Ik weet dat ik veel verkeerd heb gedaan in mijn leven, maar ik wil nog niet opgeven. Ik wil mijn dochtertje nog een beter leven geven. Dat is het enige wat ik nog wil en wat mij nog recht houd. Ja, het is allemaal mijn eigen domme schuld, maar toch heb ik nog een beetje hoop. Vooral nu er twee mensen zijn die mij willen helpen met het vliegtiket. Dit is mijn laatste kans om nog iets goed te maken.
Wie kan me helpen. Wat moet ik doen. Wat is de beste weg die ik kan volgen in Belgie om toch nog iets in orde te krijgen? Dank u voor de tijd om mijn levensverhaal te lezen en ik hoop dat er iemand is die me raad en advise kan geven.
BEN

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 02 nov 2014 09:47

Je enige optie is het OCMW voor leefloon.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2014 12:29

nwou niet terug naar de gevangenis.
Toen ben ik dus 15 jaar geleden van belgie naar Thailand gevlucht.
Mogelijks sta je nog geseind en wordt je aangehouden bij aankomst op Zaventem. Is uw probleem van woonst onmiddellijk opgelost.

Reclame

berenod

#4 , 02 nov 2014 13:35

nwou niet terug naar de gevangenis.
Toen ben ik dus 15 jaar geleden van belgie naar Thailand gevlucht.
Mogelijks sta je nog geseind en wordt je aangehouden bij aankomst op Zaventem. Is uw probleem van woonst onmiddellijk opgelost.
Onwaarschijnlijk wanneer hij officieel op de ambassade ingeschreven stond en er een volwaardig paspoort bekomen heeft.

De vraag is inderdaad op welk visum verblijft hij in Thailand, want als er daar problemen mee zijn kom je er niet zomaar weg!

In België heb je van dag 1 recht op een leefloon, uitgekeerd door het OCMW (817 Euro/maand). Dit kan echter wel een paar weken duren om in orde te zetten.

Je grootste probleem zal verblijfplaats zijn!

Je zal toch echt een plaats moeten vinden om te logeren/overnachten.

Dan referentie adres aanvragen bij OCMW (of vrienden/familie) zodat je een Belgisch adres hebt, zonder dat je ten laste komt van iemand, of een risico voor hun kan zijn (oude schulden enz.)

Bij een vakbond een document aanvragen dat je geen recht hebt op een uitkering (werkloosheid steun).

Dan inschrijven op VDAB als werkzoekende (kan je eigenlijk nu al online doen vanuit Thailand).

Dan leefloon aanvragen bij OCMW.

Je zal echt moeten plannen dat je je eerste maand kan doorkomen financieel en ivm overnachtingen.

Daarna zal het ook niet makkelijk zijn totdat je vast werk hebt (beste kans via de verschillende interim kantoren).

Het zal bijvoorbeeld zeer moeilijk zijn iets te huren indien je enkel een leefloon trekt.

Franciscus

#5 , 03 nov 2014 00:10

OCMW zo wie zo van de gemeente waar persoon het laatst was ingeschreven.

berenod

#6 , 03 nov 2014 05:30

OCMW zo wie zo van de gemeente waar persoon het laatst was ingeschreven.
Enkel indien u echt geen adres hebt en bij hun wil zijn voor een referentie adres.

Indien u wel zelf iemand heeft waar u zich kan inschrijven (al dan niet via referentie adres), dan is het het OCMW kantoor van die gemeente/stad waar u moet zijn voor leefloon en verdere begeleiding.

NotAJudge

#7 , 03 nov 2014 09:36

conctact opnemen met het consulaat
We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar hebben niet allemaal dezelfde horizon.

berenod

#8 , 03 nov 2014 12:22

Consulaat en/of ambassades houden zich daar niet mee bezig.
Zij kijken na of ze je een paspoort mogen uitrijken , en indien ja dan doen ze dit.
Met jou sociale of financiële toestand houden zij zich niet bezig!

NotAJudge

#9 , 03 nov 2014 17:29

Zij kijken na of ze je een paspoort mogen uitrijken , en indien ja dan doen ze dit.
wel dus , gezien persoon x 5jaar geleden in soort van zelfde voorval zat en jaren lang geen pensioen had ontvangen gezien deze op de Filipijnen woonden (andere wetgeving dan Thailand) en toen na het overlijden van zijn vrouw ginder terug naar België wou komen (gedomicilieerd in de Filipijnen) is deze alsook naar het consulaat geweest en hebben ze hem daar verder geholpen , zoals u aanhaalt voor de ambassade beteken je inderdaad niks . deze man heeft dus van volgend punt gebruik gemaakt :

Waarmee kunnen ambassades en consulaten u helpen?

De onderstaande opsomming is niet volledig aangezien het altijd individuele gevallen betreft. Een ambassade of consulaat kan het volgende doen:
Bij verlies of diefstal van de identiteitskaart of het paspoort, een vervangend reisdocument uitreiken. Breng een kopie van het proces-verbaal van de aangifte bij de lokale politie mee, samen met drie recente pasfoto’s. De procedure gaat sneller indien u in het bezit bent van een ander identiteitsbewijs (bv. rijbewijs), een fotokopie van het verloren of gestolen document (noteer de nummers ervan op een apart briefje) of wanneer u uw rijksregisternummer kent (op uw identiteitskaart of SIS-kaart).
U helpen om met iemand in België die u verder kan helpen, contact op te nemen.
Hulp bieden bij het opsporen van vermiste personen. De eigenlijke opsporingsbevoegdheid ligt echter bij de lokale autoriteiten. Soms brengen deze de bij de opsporing gemaakte kosten, die hoog kunnen oplopen, in rekening.
Een lijst verschaffen van lokale advocaten, artsen en tolken.
U helpen wanneer u wordt aangehouden. In geval van aanhouding of hechtenis, kunt u de ambassade of het consulaat van België hiervan in kennis brengen. Deze bieden, in de mate van het mogelijke, bijstand, voornamelijk op humanitair vlak, aan Belgen in gevangenschap. Meer informatie daarover vindt u in de brochure ‘Bijstand aan Belgen in Buitenlandse Gevangenissen’, verkrijgbaar bij de ambassades of consulaten in het buitenland of bij de directie Pers en Communicatie van de federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken,

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... n_in_nood/" onclick="window.open(this.href);return false;
We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar hebben niet allemaal dezelfde horizon.

Franciscus

#10 , 03 nov 2014 17:48

Ja, in Thailand maar eens terug in België zal persoon terug naar de gemeente moeten waar hij als laatste officieel werd ingeschreven.
Het is DAT OCMW die volgens mijn bescheiden mening bevoegd is om dossier op te starten.
Indien er echter vroeger strafrechtelijke juridische problemen zijn geweest dan kan inderdaad aan de toegang tot de EU/België door de federale politie al actie worden ondernomen.
Er is geen hoofdkantoor van OCMW het is ELKE gemeente die een OCMW heeft en deze zijn bevoegd voor de inwoners/laatst ingeschrevenen in hun gemeente.

Neem eens per mail contact op met het ocmw van uw laatste inschrijving.
Die gegevens kan u bekomen op de ambassade/consulaat.

importford
Topic Starter

#11 , 04 nov 2014 05:06

hartelijk dank voor de informatie.
Zoals ik in mijn brief schreef ben ik in Bangkok bij de ambassade ingeschreven.
En ik heb een jaarvisum dat de abt van de tempel waar ik slaap regelde.
Zoals ik het begrijp is dit een visum voor religie of zoiets.
Ik ben al jaren uitgeschreven in belgie, dus zal ik maar naar het OCMW in Zaventem gaan.
Dat zal mij ook het minste kosten aan transport.
Berenod, dank je voor deze info.
Bestaat er zoiets al;s een slaapplaats voor daklozen in Zaventem?
Ik denk dat er niets anders opzit dan daar te gaan slapen.

berenod

#12 , 04 nov 2014 05:37

wel dus , gezien persoon x 5jaar geleden in soort van zelfde voorval zat en jaren lang geen pensioen had ontvangen gezien deze op de Filipijnen woonden (andere wetgeving dan Thailand) en toen na het overlijden van zijn vrouw ginder terug naar België wou komen (gedomicilieerd in de Filipijnen) is deze alsook naar het consulaat geweest en hebben ze hem daar verder geholpen , zoals u aanhaalt voor de ambassade beteken je inderdaad niks . deze man heeft dus van volgend punt gebruik gemaakt :

De onderstaande opsomming is niet volledig aangezien het altijd individuele gevallen betreft. Een ambassade of consulaat kan het volgende doen:
Bij verlies of diefstal van de identiteitskaart of het paspoort, een vervangend reisdocument uitreiken. Breng een kopie van het proces-verbaal van de aangifte bij de lokale politie mee, samen met drie recente pasfoto’s. De procedure gaat sneller indien u in het bezit bent van een ander identiteitsbewijs (bv. rijbewijs), een fotokopie van het verloren of gestolen document (noteer de nummers ervan op een apart briefje) of wanneer u uw rijksregisternummer kent (op uw identiteitskaart of SIS-kaart).
Hulp bieden bij het opsporen van vermiste personen. De eigenlijke opsporingsbevoegdheid ligt echter bij de lokale autoriteiten. Soms brengen deze de bij de opsporing gemaakte kosten, die hoog kunnen oplopen, in rekening.
U helpen wanneer u wordt aangehouden. In geval van aanhouding of hechtenis, kunt u de ambassade of het consulaat van België hiervan in kennis brengen. Deze bieden, in de mate van het mogelijke, bijstand, voornamelijk op humanitair vlak, aan Belgen in gevangenschap. Meer informatie daarover vindt u in de brochure ‘Bijstand aan Belgen in Buitenlandse Gevangenissen’, verkrijgbaar bij de ambassades of consulaten in het buitenland of bij de directie Pers en Communicatie van de federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken,

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... n_in_nood/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet niet waarover u het heeft.
Ik heb zelf +20 jaar in Azië gewoond en er verschillende personen "in nood" geholpen.
Met dit wordt bedoeld dat zij, op hun kosten, iemand kunnen contacteren om u verder te helpen. Die iemand is meestal familie of vrienden, maar als deze niet wensen te helpen dan houd het op voor de ambassade.
Zij kunnen je inderdaad ook in contact brengen met OCMW en dergelijke...
Maar eigenlijke hulp verschaffen zij niet!

En waarom zou een Belg in Thailand onder andere wetgeving vallen dan in de Filipijnen? Alle Belgen trekken pensioen wanneer in het buitenland gedomicilieerd (wettelijk rust/overlevings pensioen), of dat nu Thailand of de Filipijnen zijn!

NotAJudge

#13 , 04 nov 2014 09:16

http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... n_in_nood/" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]

Ik weet niet waarover u het heeft.
Ik heb zelf +20 jaar in Azië gewoond en er verschillende personen "in nood" geholpen.
Met dit wordt bedoeld dat zij, op hun kosten, iemand kunnen contacteren om u verder te helpen. Die iemand is meestal familie of vrienden, maar als deze niet wensen te helpen dan houd het op voor de ambassade.
Zij kunnen je inderdaad ook in contact brengen met OCMW en dergelijke...
Maar eigenlijke hulp verschaffen zij niet!

En waarom zou een Belg in Thailand onder andere wetgeving vallen dan in de Filipijnen? Alle Belgen trekken pensioen wanneer in het buitenland gedomicilieerd (wettelijk rust/overlevings pensioen), of dat nu Thailand of de Filipijnen zijn![/quote]

Beste berenod ,
de persoon waarover ik het heb was een man van boven de 70 , had geen kinderen of naaste familie in Europa .
alsook zijn pensioen was ingetrokken door het OCMW omdat hij in het buitenland gedomicilieerd was .
Hier heeft het consulaat WEL geholpen (2012) , zoals hier eerder al gezegd is het transport naar België geen probleem , wel de toekomstmogelijkheden naar uitkeringen , eventuele vestigingsplaats enzovoort .
voorts is er alsook nog de mogelijkheid dat mijnheer geseind staat .

groeten,
sarah

berenod

#14 , 04 nov 2014 12:13

Beste Sarah,
Ik vermoed dat u verschillende uitkeringen doorheenhaalt.
Pensioen word dacht ik niet door het ocmw betaald, ik vermoed dat die persoon een ander soort uitkering ontving.
Om uw pensioen te blijven ontvangen wanneer u in het buitenland gedomicilieerd staat (waar dan ook ter wereld) moet u enkel 1 keer per jaar aan uw lokale ambassade of consulaat een bewijs van leven bezorgen.

NotAJudge

#15 , 05 nov 2014 09:06

Beste Berenod ,
het gaat hier wel degelijk om het pensioen .( mijnheer woonde en werkte vroeger in Nederland , toen is hij in België komen wonen en heeft hij hier ook nog gewerkt , had geen volledige loopbaan gedaan & had een heel laag pensioen , OCMW kwam ook tussen op geldvlak)
waarschijnlijk is het daar de mist ingegaan en heeft de man in kwestie geen bewijs van leven bezorgd aan de ambassade /consulaat .
bij aankomst in België is dit wel weer rechtgezet (deels).

groeten ,
sarah

Terug naar “Europees / Internationaal recht”