De persoon is met zerkerheid geen bedrijf in Canada; gewoonweg een burger.
Ik heb het niet over bedrijven, maar over ondernemingen (een juridisch begrip). Indien een 'burger' voor professionele doeleinden die informatie gaat gebruiken, kan hij worden beschouwd als zijnde een onderneming. Ik stel voor dat u zich even inleest over het begrip 'onderneming' in het Belgische recht, want dit kan grote juridische gevolgen hebben.
U bedoelt vermelden Belgisch recht en welke rechtbank, maar bvb niet specifiek die van Oost-Vlaandern?
Ik bedoel inderdaad dat u de Belgische rechtbanken exclusieve rechtsmacht geeft. U kan dat koppelen aan een territoriale rechtbank, zonder echter uitspraak te doen over de materiële bevoegde rechtbank. Dus dan schrijft u: "Zijn alleen de Belgische rechtbanken van de provincie Oost-Vlaanderen bevoegd". Dan maakt u nog geen keuze tussen welke rechtbank in Oost-Vlaanderen en geeft u dan enige vrijheid.
De ondernemingsrechtbank behandelt exclusief geschillen tussen bedrijven, correct? Een zaak tussen een bedrijf (ik) en een burger is dus automatisch een zaak voor de rechtbank van eerste aanleg?
Neen, niet correct. De ondernemingsrechtbank behandelt geschillen tussen ondernemingen of een onderneming en een niet-onderneming, op voorwaarde dat die onderneming dan de verwerende partij is.
De bevoegdheid van de ondernemingsrechtbank doet geen afbreuk aan de bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg: die is altijd bevoegd in dit geval. U begrijpt dat de bevoegde rechtbank dus mede afhangt van het antwoord op de eerste vraag.
Hangt dit niet grotendeels af van de aard van de gegevens? In mijn geval gaat het om toegang tot specifieke databases. Hier staat niet echt een vervaldatum op, dus ik ben geneigd dit als onbepaalde duur te zien.
Weet dat overeenkomsten van onbepaalde duur altijd opzegbaar zijn mits inachtneming van een redelijke termijn. NDA's zijn dus nooit van onbepaalde duur, altijd bepaald. Je leest je best even in over deze materie, zeker met het oog op de sancties bij inbreuken, de teruggaveverbintenis etc.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.