Ik ben een Belg met een diplomatiek paspoort, en woon en werk voor de Vlaamse overheid buiten Europa. Mijn (redelijk nieuwe) gezin bestaat uit mijn vrouw (Hongkong Chinese), mijn twee Belgische kinderen, en mijn stiefzoon (Amerikaanse en Hongkong Chinese nationaliteit).
Ik ontvang kinderbijslag in Vlaanderen voor mijn twee Belgische kinderen, en wacht op dit moment op antwoord van de desbetreffende Vlaamse instelling of ik voor mijn stiefzoon ook het recht heb op kinderbijslag (hij is gedomicilieerd in Chili).
Ik geniet van de ziekteverzekering die wordt gegeven door mijn werkgever (onder meer DOSZ) voor mezelf, mijn vrouw en mijn twee Belgische kinderen.
Op termijn is het de bedoeling dat mijn vrouw de Belgische nationaliteit aanvraagt (niet mijn stiefzoon).
Probleemstelling:
Mijn Belgisch domicilieadres is op dit moment bij mijn ouders. Dit is niet langer mogelijk en ik moet dit veranderen.
Mijn vraag is wat ik het best kan doen:
1) Veranderen van domicilie. Ik zou het adres van mijn flat in Brussel kunnen gebruiken. Maar deze wordt verhuurd aan een EU onderdaan. Wat voor een invloed heeft dit op deze persoon?
2) Enkel een referentieadres behouden. Echter, ik heb geen familieleden die in staat zijn om dat op hun adres te doen. Ik zou dit eventueel aan een kennis kunnen vragen. Hierdoor is het waarschijnlijk onmogelijk om de procedure van nationaliteitsaanvraag voor mijn vrouw op te starten, klopt dat?
3) Mij uitschrijven in België en inschrijven op de Belgische ambassade op mijn post.
Welke gevolgen voor mijn belastingen, kinderbijslag en ziekteverzekering heeft deze laatste optie?
Dank en vriendelijke groeten.