Goedemiddag,
kan het ocmw een samenlevingscontract of huwelijk tussen 2 personen afdwingen om de ziektekosten van de ene persoon op de mutualiteit van de andere te schuiven ? Welke wet gebruikt het ocmw hiervoor ?
mijn vriend is ziek gevallen ( leeft normaal in spanje ) , maar door omstandigheden, werd hij in het ziekenhuis opgenomen en mocht hij gedurende x maanden niet reizen om besmetting van andere personen te voorkomen
gezien hij geen inkomen heeft en op het moment van ziekte bij mij logeerde , werd het ocmw ingeschakeld om de medische kosten, zijnde 1200 euro maandelijks te betalen
het ocmw heeft getracht dit op mij te verhalen. Vandaag eist men een samenlevingscontract op te stellen
Ik dacht dat samenlevingscontracten of huwelijken nog steeds een vrijheid van keuze is en noch door de staat of het ocmw kan opgelegd worden
om de volgende maand nog steun te krijgen, eist het ocmw ( geschreven tekst ) dat wij een samenlevingscontract opstellen
Bestaat er een belgische wet die het ocmw het recht geeft om mensen een samenlevingscontract op te dringen ?
indien niet, is dit geen vorm van chantage ?
op 21 mei wordt door het ocmw de aanvraag voor samenlevingscontract als bewijsstukken gevraagd voor verdere financiele hulp