vakantieverhuur aan Afrikaan (Ivoorkust)

doxy
Topic Starter

vakantieverhuur aan Afrikaan (Ivoorkust)

#1 , 18 apr 2012 18:09

Weet iemand hoe ik kan achterhalen of iemand van buitenlandse origine te goeder trouw zal zijn, als ik hem toelaat in mijn vakantiewoning aan de kust voor een maand?
De persoon in kwestie is van de Ivoorkust, meer bepaald van Abidjan. Hij heeft een kopie van zijn paspoort doorgemaild en het lijkt me oké. Maar alles lijkt misschien een beetje te oké.

Hij wil op voorhand betalen en heeft mij om mijn bankgegevens gevraagd. Als ik aan Belgen of Europeanen verhuur, is het gebruikelijk dat ze op voorhand betalen en ze uiteraard mijn bankrekening kennen.
Kan men hier iets in kwaad opzicht uitsteken?
Er spookt veel door mijn hoofd en ja ik ben wantrouwig, want wat als hij na de gehuurde maand niet wil vertrekken? Welke rechten heb ik dan als vakantieverhuurder aan een buitenlander?
Of als hij de flat heeft vernield? Bij verhuur heeft men altijd wel enig risico, maar met zo'n buitenlander weet je het helemaal niet en/of welk recht ik kan laten gelden.
Of gebruikt hij de kust voor drugstrafiek? Ik zie het misschien allemaal te zwart, maar een gewaarschuwd man is er twee waard.
Of misschien zijn er nog zaken waar ik zou moeten op letten.

Dus hopelijk kan iemand mij tips geven.

Alvast bedankt voor het advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 18 apr 2012 18:19

Ik zou mij al afvragen waarom een Ivoriaan hier bij ons aan de kust zijn vakantie wil komen doorbrengen (het is toch bij ons aan de kust?). Ik ben van het principe, dat als je het niet vertrouwt, je gewoon neen zegt en iemand anders zoekt.

artemis

#3 , 18 apr 2012 19:15

Ivoriaan en vakantieverhuur dan gaat er bij mij een belletje rinkelen.... Dit is hééll waarschijnlijk één of andere vorm van Nigerian scam waarbij b&b eigenaars en verhuurders van vakantiewoningen geviseerd worden. Ik heb nu niet veel tijd om voorbeelden op te zoeken maar hier een link
http://www.euro-rentavilla.com/rental_s ... ttings.htm
http://www.directholidaylets.com/scam-attempts.html

Dit soort van scam begint ermee dat ze uiteindelijk een veel hoger bedrag gaan overschrijven en je dan gaan vragen het teveel gestorte over te schrijven naar andere rekeningen voor zogezegd andere doeleinden.
In België heb ik deze variant nog niet veel weten voorkomen maar in Frankrijk zijn alle mensen die in deze branche actief zijn er al lang van bewust en velen zijn erin getrapt.
Laatst gewijzigd door artemis op 18 apr 2012 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Lousia

#4 , 18 apr 2012 19:22

Ik heb die aanvraag ook gehad voor verhuur van een vakantie woning en ze zouden ook op voorhand 1 jaar betalen.
Uiteindelijk kwam het er op neer dat ze U zullen vragen om een bepaald bedrag te betalen aan een derde persoon die iets zal doen voor de huurder en de huurder zal u dan BGELOVEN om het gehele bedrag over te maken ( huur + bedrag voor derde persoon ) . Ze doen de betaling aan U per bank . U moet dan het te veel betaalde bedrag dIRekt aan de derde persoon betalen en dan halen ze het volledige bedrag weer van uw rekening. Dat kan allemaal binnen 1 maand.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2012 22:21

scam ....bij zo goed als zeker
Best de gegevens via vb e-cops aan de politie melden.

doxy
Topic Starter

#6 , 21 apr 2012 08:51

Bedankt allemaal voor de tips! Heb net de melding overgemaakt aan e-cops.

Wat ik ook raar vind is het feit dat hij een e-mail adres heeft met .pl, maar waar ik bij voorkeur niet mag op reageren! Het andere is een gmail-adres.

En heel merkwaardig is inderdaad dat iemand van de Ivoorkust naar onze Belgische kust op vakantie wil komen.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”