Weet iemand hoe ik kan achterhalen of iemand van buitenlandse origine te goeder trouw zal zijn, als ik hem toelaat in mijn vakantiewoning aan de kust voor een maand?
De persoon in kwestie is van de Ivoorkust, meer bepaald van Abidjan. Hij heeft een kopie van zijn paspoort doorgemaild en het lijkt me oké. Maar alles lijkt misschien een beetje te oké.
Hij wil op voorhand betalen en heeft mij om mijn bankgegevens gevraagd. Als ik aan Belgen of Europeanen verhuur, is het gebruikelijk dat ze op voorhand betalen en ze uiteraard mijn bankrekening kennen.
Kan men hier iets in kwaad opzicht uitsteken?
Er spookt veel door mijn hoofd en ja ik ben wantrouwig, want wat als hij na de gehuurde maand niet wil vertrekken? Welke rechten heb ik dan als vakantieverhuurder aan een buitenlander?
Of als hij de flat heeft vernield? Bij verhuur heeft men altijd wel enig risico, maar met zo'n buitenlander weet je het helemaal niet en/of welk recht ik kan laten gelden.
Of gebruikt hij de kust voor drugstrafiek? Ik zie het misschien allemaal te zwart, maar een gewaarschuwd man is er twee waard.
Of misschien zijn er nog zaken waar ik zou moeten op letten.
Dus hopelijk kan iemand mij tips geven.
Alvast bedankt voor het advies.