#3 , 18 dec 2010 14:40
Bedoelde authentieke akte (houdende de beëindiging van de pacht op een datum in 2011) is een initiatief van de pachter; overigens het meest voor de hand liggend (om de problemen met dit overbeschermd volk maximaal te beperken).. naast die andere mogelijkheid met en via de vrederechter!
Dat afgezien van het feit dat er nooit enig gegeven op schrift werd vastgelegd.. dat bij de aanvang van de pacht en al evenmin tussentijds bij de pachtvernieuwing van vader op zoon pachter.
Voor alle duidelijkheid, de erfgenamen werden (met z'n allen) mede-eigenaars in onverdeeldheid (v.a. 01/2010) en de pacht werd vrijwillig beëindigd (nu enkele weken geleden) door de pachter via diene akte voornoemd (v.a. 01.04.2011); een akte die alleen de handtekeningen bevat van de notaris en van diegene die hem bij de notaris (voor dat doel) vertegenwoordigde.
Kennende de te verwaarlozen banale vergoeding (voor het overlijden van de enige ouder) en vermoedende dat de pachter sindsdien geen enkele effectieve betaling heeft doen toekomen op deze of gene rekening van de overledene (zijnde de erflater) en mogelijk ook geen enkele banale materïële vergoeding heeft overgelaten aan één van de erfgenamen.. stel ik mij de vraag of hij (als pachter) het voorkooprecht kan blijven vorderen t.o.v. derden andere dan de erfgenamen.. wens of eis als dusdanig opgenomen in zijn akte?!
Anders gezegd, is de tussenkomende notaris zijn boekje ook niet te buiten gegaan?
Heb ik dit verhelderend genoeg uitgelegd?