GRENS geen terugbetaling ziekenkas ondanks goedkeuring adviserend geneersheer
Geplaatst: 04 feb 2019 11:04
Goede dag,
Mijn moeder is onlangs verhuist naar Nederland. Ze is 89 en nu ze in mijn buurt woont kan ik haar helpen bij alledaagse dingen.
Ze is Belgische en heeft een Belgisch pensioen. We wonen in de grensstreek Zeeuws Vlaanderen.
Vermits ze in Nederland woont is ze ook met een S1 document geregistreerd voor zorg in Nederland.
We hebben een hoorapparaat moeten aanschaffen. We zijn daarvoor in haar woonplaats naar een winkel geweest waar een Belgische audicien werkt.
Ze vertelde ons dat er veel Belgische klanten zijn en dat je gewoon de Belgische procedure voor terugbetaling kan volgen.
Hoortest bij de audicien, controle door de specialist NKO in Knokke, hoorapparaat testen en terug hoortest met hoorapparaat. Wederom goedkeuring NKO Specialist. De NKO specialist vertelde ons dat er vaste bedragen terugbetaald worden.
Papieren zijn door de audicien naar de adviserend geneesheer verstuurd met de nodige documentatie. Die heeft de goedkeuring gegeven.
De papieren zijn verstuurd naar het ziekenfonds (VNZ) die ons verklaren geen tussenkomst te betalen omdat de aanschaf in Nederland gebeurt is.
Hoe kan een adviserend geneesheer iets goedkeuren en niet gevolgd worden door het ziekenfonds?
Wij schaften immers pas aan NA de verkregen goedkeuring.
Hier in de grensstreek wonen veel Belgen en die gebruiken tandartsen dokters ziekenhuizen apothekers aan beide kanten van de grens.
Hadden wij geweten dat dit een probleem zou worden, hadden we de aankoop in België gedaan. (hoewel niet praktisch ivm ondersteuning).
Mag een ziekenfonds de adviserend geneesheer naast zig neer leggen?
Waarom betalen blijkbaar het ene ziekenfonds probleemloos terug en het andere niet?
Wat kunnen wij hieraan doen?
Het gaat over een aanzienlijk bedrag..
Graag jullie reactie
Mijn moeder is onlangs verhuist naar Nederland. Ze is 89 en nu ze in mijn buurt woont kan ik haar helpen bij alledaagse dingen.
Ze is Belgische en heeft een Belgisch pensioen. We wonen in de grensstreek Zeeuws Vlaanderen.
Vermits ze in Nederland woont is ze ook met een S1 document geregistreerd voor zorg in Nederland.
We hebben een hoorapparaat moeten aanschaffen. We zijn daarvoor in haar woonplaats naar een winkel geweest waar een Belgische audicien werkt.
Ze vertelde ons dat er veel Belgische klanten zijn en dat je gewoon de Belgische procedure voor terugbetaling kan volgen.
Hoortest bij de audicien, controle door de specialist NKO in Knokke, hoorapparaat testen en terug hoortest met hoorapparaat. Wederom goedkeuring NKO Specialist. De NKO specialist vertelde ons dat er vaste bedragen terugbetaald worden.
Papieren zijn door de audicien naar de adviserend geneesheer verstuurd met de nodige documentatie. Die heeft de goedkeuring gegeven.
De papieren zijn verstuurd naar het ziekenfonds (VNZ) die ons verklaren geen tussenkomst te betalen omdat de aanschaf in Nederland gebeurt is.
Hoe kan een adviserend geneesheer iets goedkeuren en niet gevolgd worden door het ziekenfonds?
Wij schaften immers pas aan NA de verkregen goedkeuring.
Hier in de grensstreek wonen veel Belgen en die gebruiken tandartsen dokters ziekenhuizen apothekers aan beide kanten van de grens.
Hadden wij geweten dat dit een probleem zou worden, hadden we de aankoop in België gedaan. (hoewel niet praktisch ivm ondersteuning).
Mag een ziekenfonds de adviserend geneesheer naast zig neer leggen?
Waarom betalen blijkbaar het ene ziekenfonds probleemloos terug en het andere niet?
Wat kunnen wij hieraan doen?
Het gaat over een aanzienlijk bedrag..
Graag jullie reactie