Graag zou ik de volgende vraag willen voorleggen:
Ik koop bij mijn dierenarts voor mijn hond regelmatig een product tegen vlooien en teken. Het is m.i. een bijzonder duur produkt: 86,50 euro voor 2 tabletten - gebruiksvoorschrift 1 tablet om de 3 maanden. Maar omdat ik het beste voor heb met mijn dieren haal ik het toch bij de dierenarts, in volle vertrouwen (en het werd trouwens door mijn DA aanbevolen) een medisch betrouwbaar produkt te kopen.
Blijkt nu in Nederland en Duitsland heel veel te doen te zijn om dit produkt. Deze week was er zelfs op NPO1 (consumentenprogramma Radar) een bijdrage over dat produkt, gezien er reeds veel honden zouden gestorven zijn t.g.v. inname van dat produkt en veel honden blijken er ook zeer vaak epilepsie aanvallen door te krijgen. Deed mij nadenken, want mijn hond kreeg ook 3x een epilepsie aanval, en het was telkens kort na inname van het produkt. Zonder het programma had ik het verband echter niet gelegd, want ik had uiteraard geen idee dat het produkt eigenlijk zeer schadelijke bestanddelen bevat. Ik ben dan ook direct langs de dierenarts gegaan waar ik het produkt kocht en gezien ik nog een volledig intacte verpakking heb, vroeg ik of hij bereid was het produkt terug te nemen. Hij zei echter volledig achter het produkt te staan en geen weet te hebben van genoemde 'bijwerkingen' (hij had de uitzending ook gezien). Hij weigerde de intacte verpakking terug te nemen en zei dat het door de geneesmiddeleninspectie trouwens verboden is om verkochte 'medicatie' terug te nemen.
Ik kan begrijpen dat verkochte medicatie niet wordt teruggenomen, gezien men geen idee heeft of de produkten correct bewaard werden. Maar een anti vlooien en teken middel (er staat op de verpakking wel: bestemd voor diergeneeskundig gebruik, op diergeneeskundig voorschrift diergeneesmiddel)?
Weet iemand of het antwoord van die DA correct is? Of wil hij niet terugbetalen omdat dat zijn portemoné schaadt?
86,50 euro voor 2 tabletten die naar de vuilbak moeten...
Heeft iemand een idee of de DA het produkt (juridisch gezien) zou moeten terugnemen, of iemand enig idee welke stappen ik zou kunnen ondernemen om iets te kunnen recupereren van de aankoop van deze gifpillen?
Of heeft DA gelijk en kan ik in feite niets doen dan mij bij mijn dwaling neer te leggen? Alvast hartelijk dank voor mogelijke informatie!