kan jeugdrechter de reden van arbeidsongeschiktheid vragen?

marsupilami
Topic Starter

kan jeugdrechter de reden van arbeidsongeschiktheid vragen?

#1 , 20 mei 2012 17:31

Ik had graag geweten of men in een zaak bij de jeugdrechtbank kan eisen dat je de reden van je arbeidsongeschiktheid zegt.

Ik werd door mijn huisarts eind maart op ziekenbond gezet omdat ik door de omstandigheden van de laatste maanden (partner heeft ons verlaten, jeugdrechtbank in de nabije toekomst) constant extreem moe ben, slecht slaap, veel ben vermagerd, enfin, zeg maar er wat door zit.

Nu vraag ik mij af of men ten eerste de reden van mijn arbeidsongeschiktheid mag vragen (tegenpartij zal dit zeer wsch vroeg of laat tegen mij gebruiken.

Indien ja, kan dit een negatieve invloed hebben op het verloop van de procedure? Ik zou niet willen dat dit weer buiten proporties wordt geblazen en ik opeens afgeschilderd wordt als een mentaal zieke moeder of een depressief geval of weet ik wat nog allemaal...om dan te concluderen dat ik niet in staat zou zijn voor mijn kind te zorgen...

Wetende hoe vernietigend de besluiten van tegenpartijen kunnen zijn.... vandaar op voorhand deze vraag

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2012 21:00

Een rechter kan elk element of document dat de rechtbank nuttig of nodig acht opvragen.
Indien niet op vraag wordt ingegaan kan de rechtbank zelf ofwel de nodige bevelen geven, onderzoeken gelasten, getuigen dagvaarden of zelfs met een bevel tot medebrenging laten ophalen.

marsupilami
Topic Starter

#3 , 20 mei 2012 21:41

ok... dan weet ik meer dan genoeg...

Reclame

eylis

#4 , 20 mei 2012 22:17

euh, ik ben daar niet zo zeker van...medisch geheim! de rechter kan wel opvragen of er een wettig document van arbeidsongeschiktheid is (lees: een doktersverklaring) . Maar de reden van arbeidsongeschiktheid valt onder het medisch geheim en is overigens van geen enkel belang in deze zaak. Was het voor een arbeidsrechtbank, dan kon er wel een arbeids-dsgeneesheer een controle uitvoeren: maar dan ook enkel vaststellen of er arbeidsongeschiktheid was, maar niet de reden daartoe.
Enkel in geval van fraude mbt uitkeringen of validiteitsuikeringen kan er een speciale diagnose gevraagd owrden. Maar niet in dit geval. De diagnose in deze case mag zelfs in de rechtbank niet gebruikt worden, want dat zou grof en onwettig zijn.
Ten andere een dokter schrijft nooit een attest uit warin de reden van ziekte staat omschreven. Enkel de vaststelling dat de patient arbeidsongeschikt is van X tot X datum. De reden van de ziekte staat enkel in het medisch dossier en dat kan in deze zaak NIET opgevraagd worden. Want dan zouden ze dat moeten eisen van de dokter.En dat druist in tegen het medisch geheim.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”