Rijongeschiktheid

Cindy1978
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rijongeschiktheid

#1 , 10 aug 2024 00:39

Gewoon een vraag. Ik was met mijn man het discussiëren over iets en had graag een antwoord.

Stel: iemand is niet echt meer in staat een auto te rijden omdat hij of zij soms een gevaar is.

Cara heeft hem toestemming gegeven om verder te blijven rijden zonder hem of haar te zien. Gewoon terug verlengt .

Neem nu persoon krijgt ongeval en andere persoon sterft. Kan familie aansprakelijk gesteld worden omdat ze wisten dat persoon niet in staat was maar cara verlenging gegeven heeft. Wie zal dan aansprakelijk gesteld worden? Cara die niet nakweek. Dokter die papier invulde of familie die niets zei. Alvast bedankt voor het antwoord.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#2 , 14 aug 2024 10:19

Cara heeft hem toestemming gegeven om verder te blijven rijden zonder hem of haar te zien.
:shock:

Nu, er zijn aandoeningen waarbij men na x tijd zonder gevolgen / aanvallen weer mag rijden
En ook verlengd kan worden indien er geen problemen meer opduiken - wat ook uit medisch dossier kan blijken bvb.

Maar bij aandoeningen waarbij geen verbetering bestaat en men enkel verder achteruit gaat, zou dit redelijk shockerend zijn

Nu, VIAS gaat ook bergaf
Vrijwilligers van wegcode.be VZW indertijd deden beter hun werk om website up2date te houden dan nu gebeurt
Woordvoerder VIAS geeft in media foute info, bvb over gebruik van VR brillen door bestuurders
(absoluut verboden, maar volgens VIAS is er "geen specifieke wetgeving over")

Neem nu persoon krijgt ongeval en andere persoon sterft. Kan familie aansprakelijk gesteld worden omdat ze wisten dat persoon niet in staat was maar cara verlenging gegeven heeft.
Neen
Idee van de familie omtrent de rijgeschiktheid is geen vaststaand feit

Zelfs politie kan dit niet beoordelen, enkel rijgeschiktheid betwijfelen, doorsturen naar Parket en vandaar naar rechtbank waar rechter dan onderzoek oplegt en in functie daarvan vonnist (Art 42 wegverkeerswet / medische rijongeschiktheid)

Wie zal dan aansprakelijk gesteld worden?
Persoon zelf

Wat indirect ook gevolgen kan hebben voor partner, vnl financieel dan
Rij-ongeschikt rijden is effectief rijden zonder rijbewijs
Wat voor verzekering het recht op regres (terugvordering) mogelijk maakt bij een ongeval (max 31000 €)

Cara die niet nakeek. Dokter die papier invulde
Mogelijk, indien blijkt dat zij de wetgeving niet volgden of foute informatie invulden

Maar paraplu gaat daar meteen open gaan ... "toestand patient sinds vorige evaluatie duidelijk verergerd"

Als u de laatste dagen veel gelezen hebt in de pers of sociale media over laksheid tov alcoholgebruik, wel, de laksheid tov rij-ongeschikte bejaarden is nog groter ...
Ik heb mijn vader ook zelf uit de auto moeten halen
Voor de neuroloog ging het allemaal nog wel.
"Op het gemakje aan hé"
Niet dus ...

Cindy1978
Topic Starter

#3 , 27 aug 2024 11:44

Dank u voor uw reactie. Nu kan ik het mijne man doorgeven. Want volgens hem is de familie dan in fout.

Reclame

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”