Begin dit jaar wou ik ook een bijkomende ambulante verzekering afsluiten (dus buiten de hospitalisatieperiode).
Mits ons handetekening zou deze verzekering vanaf 1 maart zijn gestart, maar aangezien de kosten van hospitalisatie nog niet volledig werden terug betaald, vertikte ik het ook om het contract te ondertekenen. Trouwens ik had de documenten nog niet volledig ingevuld om zijn huidige situatie te situeren, zoals hiernaar gevraagd werd.
In verband met deze extra verzekering "ambulante kosten" kreeg ik vanmiddag ongevraagd een brief, die luidt als volgt:
De ondergetekende verklaren dat verzekeringsovereenkomst nr. x, afgesloten krachtens artikel 138 van de wetvan 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst, de kosten die verband houden met de hierna vermelde chronische ziekten en handicaps NIET vergoed.
Deze uitsluiting is gebaseerd op de chronische ziekten en handicaps die de verzekeringsnemer of verzekerde krachtens artikel 5 heeft meegedeeld aan de verzekeraar. Ze doet geen afbreuk aan de wettelijke mogelijkheid voor de uitsluiting van andere ziektekosten of van ziektebeelden die de verzekeringsnemer of de verzekerde niet heeft meegedeeld.
Van de verzekeringsdekking uitgesloten aandoeningen: ziekte van Graves en GO.
Definitie:
Ziekte van Graves wordt beschouwd als een endocrinologische, nutritionele, metabole of immuniteitsaandoening.
Uitsluitingen:
Alle kosten met betrekking tot de diagnose en de behandeling van ziekte van Graves, inclusief deze met betrekking tot de oorzaken en de directe gevolgen ervan, zijn van verzekeringsdekking uitgesloten. Zo zijn de volgende kosten – in of buiten een zorginstelling – van verzekeringsdekking uitgesloten:
- Consultaties bij zorgverstrekkers
- Labo-analyses
- Weefselonderzoeken
- Medische technische onderzoeken
- Genetische onderzoeken
- Medische en paramedische behandelingen, inclusief het gebruik van toestellen en materiaal (bijvoorbeeld wegwerpmateriaal, vsiceroynthese en endoscopisch materiaal, prothesen en implantaten)
- Geneesmiddelen
- Revalidatiebehandelingen
- Vitamines, miniralen en voedingssupplementen
- Voedingsmiddelen (bijvoorbeeld dieetvoeding en parenterale voeding)
- Plastische-reconstructie chirurgie
- Wondzorg
- Follow-up onderzoeken en behandelingen
- Hulpmiddelen voor de zelf-monitoring van de ziekte
Ondanks een sk-patiënt door zijn ziekte getekend is voor het leven, wordt hij nog eens een tweede keer gestraft en uitgesloten voor een bijkomende verzekering.
De verzekeringsmaatschappij verwijst hier naar een wetgeving die verwijst naar een wetsartikel uit 1992.
Wanneer ik even google constateer ik dat deze wetgeving gewijzigd is, nl.:
http://www.presscenter.org/nl/pressrele ... et-een-han" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben ik nu fout of is de verzekeringsmaatschappij fout? Het betreft hier wel een bijkomende verzekering voor ambulante kosten buiten de hospitalisatieperiode. Mijn partner is 59 jaar oud.