Ik ga proberen de schrijnende toestand van mijn grootmoeder (83j en slecht te been) proberen te schetsen. Ik moet hierbij vermelden dat ik haar oudste kleinkind ben.
Momenteel woont mijn grootmoeder in een huis waar zij samen woont met haar jongste zoon. Haar jongste zoon heeft geen werk, en is reeds van de dop afgegooid omdat hij nooit tijdig kwam opdagen op zijn werk, en als hij het wel deed voerde hij zijn werk niet degelijk uit. Hij steekt geen poot uit in het huishouden, en leeft mijn grootmoeders pensioen op aan drank en uitgaan.
Deze toestand is al lang bezig.
Hiernaast wonen zij samen in een huis waarvan ik zeker ben dat het onbewoonbaar verklaard zou worden. Plaaster en behangpapier brokkelt af, en er is geen werkend bad of douche. Hierdoor gaat haar jongste zoon elders douchen en blijft mijn grootmoeder vuil achter. Ik weet dat er om de zoveel dagen verpleging komt die haar al hebben aangesproken over haar toestand thuis, maar zij weigert ook maar iets in te zien.
Ik wil deze wantoestand een halt toeroepen. Tegelijk wil ik ervoor zorgen dat haar jongste zoon niet langer als hulpverlenend iemand bij haar kan inwonen. Hij komt bijna iedere nacht dronken thuis. De gezondheid van grootmoeder gaat er snel op achteruit, als zij ten val zou komen zou hij het niet eens merken, of simpelweg niet thuis zijn! Haar oudste zoon (mijn vader) heeft de toestand al meerdere malen aangekaart, maar hij is te bang om hier ver in te gaan. Ik daarentegen niet.
Mijn vraag is nu, hoe kan ik mijn grootmoeder "redden" uit deze toestand en ervoor zorgen dat ze niet nogmaals terecht komt bij haar jongste zoon in een 'betere' woonst?
Ik wil dat mijn grootmoeder haar laatste dagen kan doorbrengen in een gezonde omgeving met hulpverleners die weten wat ze doen. Haar pensioen is ruim genoeg, maar ze heeft een teek van een zoon die haar leegzuigt! Ik kan haar niet eens gaan bezoeken met mijn zoontje.
Ik heb al meerdere pistes bekeken maar ik zit met mijn handen in het haar. Graag advies, en indien er meerdere mogelijkheden zijn zou ik deze graag allemaal kennen.