In uw geval zou ik ook ten stelligste de tactiek afraden die Gebruiker21 hierboven suggereert. Blijkbaar is hij een natuurlijke leidersfiguur die er mee weg komt om een haantje de voorste op zijn plaats te zetten door hem te ridiculiseren.
Wel even opletten: ik heb de leerling niet gerediculiseerd, wel zijn gedrag! Héél belangrijk verschil! Ik zou nooit een opmerking maken die bijvoorbeeld met uiterlijk of afkomst of iets dergelijks te maken heeft. Als gedrag storend en ongewest is, moet dit benoemd kunnen worden en inderdaad belachelijk gemaakt worden indien het gedrag op zich ook belachelijk is. Verder geef ik u gelijk dat je wel een beetje ad rem moet zijn en op eventuele repliek kunnen antwoorden, om daarmee weg te komen.
Maar uw verhaal van "positief bekrachtigen" is misschien héél mooi, maar de praktijk heeft al uitgewezen dat dit in veel gevallen totaal niet werkt. Als er leerlingen in de klas zitten die daar absoluut tegen hun zin zitten, kan je hen nog zo positief proberen benaderen, dit zal weinig effect hebben. Wat ik tijdens de weinige keren dat ik voor een klas gestaan heb, wel gemerkt heb, is dat het niet zo héél moeilijk is om nieuwsgierigheid te prikkelen bij jonge gasten. Ik heb natuurlijk makkelijk praten, want wat ik kwam voorstellen viel telkens buiten het normale lessenpakket en was dus per definitie interessanter dan pakweg meetkunde of Frans. Ik probeerde echter eerst en vooral die gasten te laten inzien wat ze zelf in praktijk konden aanvangen met de zaken die ik kwam vertellen. Waar de toegevoegde waarde lag.