Als dat mogelijk is. De facto, als ik als docent zeg dat dat niet mogelijk is omdat bijv. mijn agenda vol staat, dan heeft de student zich daar bij neer te leggen. Geloof me, ik ben docent en ken de reglementen... Als iemand bijvoorbeeld op de laatste dag van de officiële examenkalender een examen mist, is er uiteraard geen enkele mogelijkheid meer om reglementair een inhaalexamen te organiseren. Ook is het - in tegenstelling tot wat sommigen denken - niet zo dat een docent automatisch een reserve-examen in zijn lade heeft liggen.In tegenstelling tot wat WP002 zegt, dacht ik ook dat in geval van ziekte men verplicht was om je nog een kans te geven.
Nergens staat dat het organiseren van een inhaalexamen een verworven recht van de student is.14.2 Indien een student tijdens de examens wegens overmacht verhinderd is aan één of meer examens deel te nemen, wordt dit onverwijld bij de faculteit gemeld en gestaafd met een geldig bewijsstuk. Een medisch attest wordt aanvaard, mits het door een arts is uitgeschreven op de dag van de ziekte of het ongeval. Een attest waarin enkel de verklaring van de student wordt gemeld (dixitattest) of een attest dat na de ziekte werd geschreven (post-factumattest) wordt niet als bewijsstuk aanvaard. De faculteit gaat na of de student op een andere datum examen kan afleggen.
Beetje dubbelzinnig, niet? Een medisch attest wordt wel aanvaard, maar het geeft je in feite recht op... niets. Da's een beetje zoals mijn werkgever zou zeggen: als je afwezing bent voor een dag, aanvaarden we uw doktersbriefje, maar je blijft wel ongewettigd afwezig. Wat heb je er dan aan dat de school / de werkgever het medisch attest "aanvaard"? De gevolgen van aanvaarden of niet aanvaarden blijven dan toch hetzelfde...14.2 Indien een student tijdens de examens wegens overmacht verhinderd is aan één of meer examens deel te nemen, wordt dit onverwijld bij de faculteit gemeld en gestaafd met een geldig bewijsstuk. Een medisch attest wordt aanvaard, mits het door een arts is uitgeschreven op de dag van de ziekte of het ongeval. Een attest waarin enkel de verklaring van de student wordt gemeld (dixitattest) of een attest dat na de ziekte werd geschreven (post-factumattest) wordt niet als bewijsstuk aanvaard. De faculteit gaat na of de student op een andere datum examen kan afleggen.
Inderdaad dat klopt. Ik begrijp niet dat ze dit no durven zetten in de reglementen. Want dat is iets waar juridisch toch wel over gediscuteerd kan worden, als hierdoor een student maar een jaar later kan beginnen werken omdat hij voor dat vak het jaar moet opnieuw doen.Beetje dubbelzinnig, niet? Een medisch attest wordt wel aanvaard, maar het geeft je in feite recht op... niets. Da's een beetje zoals mijn werkgever zou zeggen: als je afwezing bent voor een dag, aanvaarden we uw doktersbriefje, maar je blijft wel ongewettigd afwezig. Wat heb je er dan aan dat de school / de werkgever het medisch attest "aanvaard"? De gevolgen van aanvaarden of niet aanvaarden blijven dan toch hetzelfde...14.2 Indien een student tijdens de examens wegens overmacht verhinderd is aan één of meer examens deel te nemen, wordt dit onverwijld bij de faculteit gemeld en gestaafd met een geldig bewijsstuk. Een medisch attest wordt aanvaard, mits het door een arts is uitgeschreven op de dag van de ziekte of het ongeval. Een attest waarin enkel de verklaring van de student wordt gemeld (dixitattest) of een attest dat na de ziekte werd geschreven (post-factumattest) wordt niet als bewijsstuk aanvaard. De faculteit gaat na of de student op een andere datum examen kan afleggen.
Het is niet omdat het in het "examenreglement" staat dat het de enige waarheid is.Ter illustratie hier een passus uit het examenreglement van mijn instelling, de UA. Ik vermoed dat examenreglementen uit andere instelling vergelijkbaar zullen zijn.
Nergens staat dat het organiseren van een inhaalexamen een verworven recht van de student is.14.2 Indien een student tijdens de examens wegens overmacht verhinderd is aan één of meer examens deel te nemen, wordt dit onverwijld bij de faculteit gemeld en gestaafd met een geldig bewijsstuk. Een medisch attest wordt aanvaard, mits het door een arts is uitgeschreven op de dag van de ziekte of het ongeval. Een attest waarin enkel de verklaring van de student wordt gemeld (dixitattest) of een attest dat na de ziekte werd geschreven (post-factumattest) wordt niet als bewijsstuk aanvaard. De faculteit gaat na of de student op een andere datum examen kan afleggen.
uiteraard is erover nagedacht. Het is dan ook dubbelzinnig opgesteld. Ze vermelden niet dat ze zeker voor een nieuw examen zullen zorgen, noch vermelden ze dat de student geen recht heeft op een geldig examen.Er zal door onze juridische dienst wel over nagedacht zijn. Wat doe je anders in het volgende (realistische) geval: student meldt zich donderdag ziek, vrijdag moet ik een ander examen van een andere groep studenten afnemen, en zaterdag wordt de zittijd officieel afgesloten. Dat nog afgezien van het feit dat ik op één avond geen nieuw examen kan opstellen dat gelijkwaardig is aan het oorspronkelijke (waar doorgaans dagen over is nagedacht).
Maar ik vind het wel een interessante case.
Dat staat er nergens. Ik probeer maximaal flexibel te zijn, maar ik heb omstandigheden meegemaakt dat het echt niet kon omwille van praktische redenen.Misschien handig om te weten dat er wel effectief een andere datum moet voorzien worden indien de student een geldig attest kan binnenbrengen.
Neen, dat staat er inderdaad niet in. Dit doen ze om zichzelf in te dekken tegen eisen van de studenten. De studenten weten vaak hun rechten niet.Dat staat er nergens. Ik probeer maximaal flexibel te zijn, maar ik heb omstandigheden meegemaakt dat het echt niet kon omwille van praktische redenen.Misschien handig om te weten dat er wel effectief een andere datum moet voorzien worden indien de student een geldig attest kan binnenbrengen.
Er zijn toch altijd mogelijkheden? Enkele ideetjes:Er zal door onze juridische dienst wel over nagedacht zijn. Wat doe je anders in het volgende (realistische) geval: student meldt zich donderdag ziek, vrijdag moet ik een ander examen van een andere groep studenten afnemen, en zaterdag wordt de zittijd officieel afgesloten. Dat nog afgezien van het feit dat ik op één avond geen nieuw examen kan opstellen dat gelijkwaardig is aan het oorspronkelijke (waar doorgaans dagen over is nagedacht).
Maar ik vind het wel een interessante case.