Beste
Ik ben laatstejaarsstudente uit het hoger onderwijs, 26 jaar oud, en richt mij tot u met een dringende juridische vraag met betrekking tot mijn situatie aan de hogeschool. Ik ben momenteel bezorgd over mijn herexamen dat een belangrijke rol speelt in mijn slaagkans voor de opleiding. Op alle andere aspecten zoals stage, bachelorproef, projectwerking... ben ik succesvol geslaagd.
De docent die verantwoordelijk is voor het herexamen liet na afloop blijken dat hij twijfels heeft over mijn slaagkansen, ook al heb ik alle vragen kunnen beantwoorden. De situatie baart me zorgen omdat hij persoonlijke frustraties naar mij uit die niet altijd even reëel en objectief zijn. In het verleden heeft hij nog andere studenten gesaboteerd en is hij ondertussen bekend geraakt bij de examencommissie. Ook kwamen sommige details van het examen niet aan bod in de cursus en kon ik onmogelijk punten ophalen voor deze delen.
Mijn belangrijkste vragen zijn:
1. Kan ik gedelibereerd worden gezien mijn progressie en studiepunten, ondanks de mogelijke invloed van de docent?
2. Wat zijn mijn rechten en opties als het gaat om een oneerlijke beoordeling van mijn herexamen?
3. Hoe pak ik mijn situatie het beste aan om mijn slaagkansen te verhogen? Mijn diploma is van groot belang in de verdere ontwikkeling van mijn carrière. Ik kan met deze bachelor een verkort traject voor een tweede opleiding volgen en bijkomend doorgroeimogelijkheden en ademruimte creëren.
4. Wat met ombudsdienst, studietrajectbegeleiding, examencommissie...?