Is niet het probleem van TS. Hij hoeft enkel aan te tonen dat zijn punten onterecht zijn vanwege die vraagstelling of manier van verbeteren.Zolang je niet kan aantonen dat andere studenten voor datzelfde vak op een andere manier beoordeeld zouden zijn, kan je weinig beginnen.
Enkele jaren geleden moesten na het toelatingsexamen arts-tandarts alle resultaten opnieuw worden bekeken omdat een student had geklaagd over een bepaalde vraag of de verbetering ervan en gelijk had gekregen. Was een heel gedoe, want toen bleek in november dat tientallen studenten alsnog waren geslaagd en dat academiejaar toch nog aan de opleiding mochten beginnen. Maar die waren ondertss al ingeschreven in een andere richting. Dus allemaal nieuwe cursussen kopen, gemiste lessen en taken bijbenen, enz.
Het voorval verbaasde me overigens niks. Ik heb destijds veel van die vragen zien passeren en er waren er af en toe toch echt wel bij die noch ikzelf, noch een geraadpleegde docent van het vak in kwestie met zekerheid konden beantwoorden. Ofwel omdat de formulering ruimte liet voor twijfel, ofwel omdat er discussie kon zijn over het antwoord. Dat er b.v. meerdere van de geboden multiple choice antwoorden in aanmerking kwamen, het hing er maar van af hoe je het bekeek.
Examenvragen opstellen is een kunst. Best worden die door ettelijke personen nagelezen.
De punten op een rijexamen of vakwedstrijd zullen mss eerder recht evenredig zijn met de bekwaamheid van de kandidaat. Maar het verband tussen de uiteindelijke beroepsbekwaamheid van een student en zijn prestatie op univ vakken of theoretische vakken op de hogeschool is helemaal niet zo rechtlijnig.Even buiten de vraag, als iemand maar juist 50/100 haalt is die wel bekwaam?
Om bij het voorbeeld van geneeskunde te blijven: hoe hoger de punten, hoe beter de arts, is niet altijd waar. Daarom is bij de toekenning van de specialisatieplaatsen tegenwoordig op veel plaatsen niet meer enkel het aantal graden doorslaggevend.
Je kan met de hakken over de sloot slagen voor een vak en daar later toch goed in zijn.