#16 , 08 jul 2015 10:25
K.b. ik weet niet waar je jouw info haalt, maar geen overschot aan leerkrachten op de arbeidsmarkt? Graag wat nuance toch in dit verband. Dit klopt enigszins voor Wiskunde: Zeker in de hogere graden v/h. ASO is het soms moeilijk een openstaande vacature ingevuld te krijgen. Maar door de band is er voor elke openstaande vacature voor andere vakken (en zeker voor de lagere graden secundair: de bachelors dus) altijd een "klasje kandidaten" beschikbaar. Het personeelsbeleid van de scholen is er waarschijnlijk vaak op gericht mensen na 2 jaar niet te laten benoemen. (en dus andere nieuwkomers aan de bak te laten komen) Er zijn immers toch kanidaten genoeg waarmee je kan schuiven. Op kortetermijn slim gezien. Je hebt telkens jonge kneedbare en gemotiveerde mensen die zich smijten en waar je geen verplichtingen tegenover hebt. Maar op lange termijn zal zich dat wreken. Of liever: wreekt zich dat al. Ten eerste: zo bouw je géén solide pedagogsich project op, binnen je onderwijsteam krijg je de stenen aan het vechten (verdeel en heers-systeem) Ik heb dat als observator in verschillende scholen mogen merken. Om te beginnen zou een school die zijn leerkrachten respecteert zijn tijdelijken ook een deugdelijke evaluatie mogen meegeven. Enne waar is er wél een tekort aan in het onderwijs? Directeuren. Googe de vacaturebanken er maar eens op na. Weinigen binnen het onderwijs voelen zich geroepen, degenen die in de privé een leidinngevende carrière achter de rug hebben en hun know how in het onderwijs zouden kunnen investeren, vallen omver van de logge en onbegrijpelijke administratie én het totaal niet toepassen van verloning naar professionele ervaring. Kortom, nog veel werk aan de onderwijswinkel.