Geachte leden van het forum,
Mijn beide zonen gaan naar het buitengewoon onderwijs, één het lager en één het middelbaar. Sedert de start van het nieuwe schooljaar hebben we gezien dat - ondanks de intense inspanningen en weerbaarheid van de leerkrachten en directie - het gewoon niet veilig is om de kinderen te blijven naar school sturen. De kinderen hebben beide al een quarantaine moeten doorstaan. De laatste, van onze jongste zoon, zal ook zonder test gebeuren omdat hij geen symptomen vertoont, met dank aan de huidige test strategie. Gezien zowel ik als mijn echtgenoot tot een risico-groep behoren, betekent dit dat we waakzaam moeten zijn en afstand moeten houden van onze eigen zoon, wat hartverscheurend is.
Ik begrijp dat de scholen open moeten blijven omdat het belangrijk is om kinderen structuur te geven en omdat het voor heel veel gezinnen (haast) onmogelijk is om het te combineren met de werksituatie. In onze situatie is dit echter perfect mogelijk. We zijn al in gesprek met de school geweest, die zeer begripvol zijn, maar zij kunnen natuurlijk niet deze aangepaste werkwijze bolwerken en daarnaast nog thuiswerk voor onze kinderen te voorzien. Ze kunnen het dus niet ondersteunen mochten we de kinderen thuishouden. Hier heb ik alle begrip voor.
Mijn echte vraag is voornamelijk ; Kunnen wij onze kinderen thuishouden en tijdelijk zelf les geven (mijn echtgenoot werkt momenteel niet en zou zich dan fulltime hierop concentreren) zonder dat we hier in in de problemen komen met de leerplicht en/of het kindergeld? Is er een bepaalde procedure die hier moet gevolgd worden? Wordt dit zelfs - in deze uiterst ongewone tijden - toegestaan? Ik overweeg dit enkel omdat school het enige echte risico nog is dat wij lopen om het virus binnen te halen. Ik werk van thuis, wij hebben onze contacten tot nul gebracht, en boodschappen worden contactloos tot aan de deur gebracht.
Alvast bedankt om dit te willen lezen, en ik wens iedereen hier een goede gezondheid. Denk aan je geliefden, draag een masker.