Ik vind die afkortingen trouwens walgelijk, komt nog uit de tijd van de franse "high society" waarin de rijken zich wilden afzonderen van de gewone man in de straat.
Ietwat naief standpunt m.i.
Deze anekdote misschien. Ik heb onlangs nog een notariele volmacht ondertekend, en de drie volmachthouders van dat kantoor stonden vermeld als
Master in het Notariaat, op een na, die als
Notarieel Medewerker vermeld stond. Ik kende die persoon en wist dus ook dat zij een relevante Bachelor opleiding achter de rug had. Toen ik aan de notaris vroeg waarom zij niet als
Bachelor in het Notariaat stond vermeld was het antwoord dat dit geen academische graad was en daarom niet wordt vermeld.
Belgen hebben vaak een wat te optimistisch beeld over de betekenis van maatschappelijke status en gaan daar dikwijls ook verkrampt mee om.
Duitsland moet je trouwens iedere burgerlijk ingenieur officieel altijd aanspreken als "Herr". Raadt eens uit welke fascistische tijd deze regel komt... Onvoorstelbaar. Het is niet omdat iemand veel gestudeerd heeft of 'schoolslim' is dat hij een grotere waarde heeft dan iemand zonder diploma.
Die titels mogen ze gerust afschaffen wat mij betreft.
Het klopt overigens niet dat Duitse ingenieurs met Herr of Frau moeten worden aangesproken. Waar lees je zoiets? Ik heb het grootste deel van mijn leven voor een Duitse onderneming gewerkt en weet uit ervaring dat men daar beroepsmatig vaak veel formeler met alkaar omgaat. Veel bazen spreken hun secretaresse, tegenwoordig vaker teamassistent aan met Frau, uiteraard is dat dan in omgekeerde richting Herr Dr. of zoiets.
Een burgerlijk ingenieur bestaat daar overigens niet, dat is een Diplomingenieur of van een TU of van een FH. Deze zijn wettelijk gelijkgesteld behalve in somminge Bundeslaender, daar ben je verplicht FH achter je titel te plaatsen als je niet aan een TU bent afgestudeerd. Wij hebben de Duitsers overigens geen lessen te leren wat erkenning betreft. In Duistland kan men via equivalente ervaring in combinatie met supplementaire theorielessen een zogenaamd pad van Berufsakademiker bewandelen en op die manier graden verwerven. Voorlopig nog ondenkbaar in Belgie dat opgedane ervaring gelijkwaardig wordt gezien aan academische vorming.