Hallo,
Bij mijn zoon is ADD, dyslexie en dyscalculie vastgesteld. Wij hebben dit laten vaststellen op eigen initiatief bij een kinderneurologe en psychologe. Vanuit de school was er nooit gemeld dat er testen aangaande zijn leerproblemen dienden te gebeuren. Hij werkte volgens hen te weinig en moest iets doen aan zijn leerhouding. Wel kreeg hij tijdens de zorguren op school extra oefeningen of werd zijn agenda samen met hem ingepland. Nu hebben we hem de laatste maanden bijles laten krijgen bovenop zijn uren logo door een externe leraar en zijn zijn punten omhoog geschoten. Mede door een andere aanpak die bij hem wel werkt. Net voor het einde van het laatste schooljaar tijdens de toetsenweken hadden we nog een gesprek met de leerkracht en zorgjuf over hem dat zijn punten de laatste periode inderdaad vooruit gegaan zijn. Al zijn summatieve testen einde schooljaar is hij met glans geslaagd. Enkel zijn dictee trok zijn punten volgens hen naar beneden. Toen we aangaven dat hij dyslexie had en we hen al lang op de hoogte gebracht hadden van zijn leerproblemen zeiden ze dat ze zijn laatste test zouden verbeteren met de dyslexie sleutel en als die punten recht getrokken werden zou het in orde komen om hem een getuigschrift basisonderwijs toe te kennen. Zijn punten op die test zijn dan van 9 naar 47 op 60 gegaan. We waren dus in de veronderstelling dat hij zou kunnen beginnen in het secundair onderwijs in de richting waar hij al jaren van droomde. 2 dagen later op vrijdag kwam de directrice plots op de parking (toen ik op mijn kinderen stond te wachten) 5 minuten voor het belsein naar me toe met de boodschap dat ze toch hun beslissing niet gingen herzien en hem geen getuigschrift toekenden omdat er gekeken werd naar zowel het zesde als naar het vijfde volledige leerjaar en die paar goede toetsen op't einde van het jaar niks te zeggen hadden. Intussen had zijn psychologe ons ook al verteld dat hij normaal het zesde had kunnen overslaan daar hij in het eerste leerjaar gedubbeld had en dat jaar 1B had kunnen doen zodat hij nu mee kon starten en geen jaar extra kwijt was. Toen ik haar zei dat dat ons nooit gemeld was vorig schooljaar zei ze dat die psychologe al veel kon vertellen wat wel en niet kon. Toen ik haar zei dat hij nu weer een extra jaar te doen had zei ze dat een jaartje meer of minder echt voor hem geen kwaad kon. Ook zei ze toen ik haar zei dat er nooit rekening gehouden werd met zijn leerproblemen we dan maar eerder met de attesten hadden moeten afkomen. We hebben geprobeerd om zo snel mogelijk dit te doen maar hij heeft er voor bij 3 psychologen en 1 neuroloog voor moeten zijn en ze begreep niet dat dat nu eenmaal niet op 1 ,2,3 ging. Ik zei haar .. stel je voor dat al zijn testen bekeken werden met de dyslexie en dyscalculie sleutel, wat zouden dan zijn resultaten zijn?... Daar antwoordde ze op dat dit al gedaan werd voor hem gedurende het hele schooljaar wat we natuurlijk serieus betwisten. Ik vroeg haar dan om zijn toetsen en gedetailleerde resultaten in te kijken. Geen probleem zei ze waarop ze weg liep. Het hele weekend voelde onze zoon zich rotslecht en toen we maandag terug op school kwamen en ik vroeg aan de zorgjuf en zijn leerkracht of de punten en testen beschikbaar waren kregen we te horen dat ze zwijgplicht hadden en tegen ons niet meer mochten praten over mijn zoon. Net voor de proclamatie stuurde de directrice me nog een sms om te zeggen dat hij zeker geen getuigschrift kreeg en ze nooit hun beslissing zullen herzien. De punten en testen heb ik ook nooit ingezien gekregen. Ook staan er veel zaken op het rapport waar we verbaasd over zijn. Zo staat zijn boekbespreking nu vermeld op zijn rapport als 0 op 10 wegens het niet indienen terwijl wij ze terug thuis gezien hebben met punten 8/10 met vermelding heel goed. We zijn met dit alles naar de secundaire school gestapt en ze gingen het in hun klassenraad in augustus bespreken om hem toe te kennen om in 1A te mogenstarten. We vragen ons af of we er nog iets kunnen aan doen want een leuke vakantie gaat dit niet worden voor onze zoon.
Zijn er nog mensen die problemen gehad hebben met de lagere school en weten wat er tegen gedaan kan worden.
Alvast vriendelijk bedankt.