Ik heb nooit begrepen waarom motorfietsen, en dan met name type motors zoals de Chopper bijvoorbeeld, zo extreem veel lawaai mogen maken. Zelfs wanneer je bijvoorbeeld diep in het bos wilt rondlopen om de rust en stilte op te zoeken en de autoweg ligt op 2 kilometer afstand, is hun hels kabaal nog steeds te horen. Het is niet ongebruikelijk om op een zondagmiddag op een terras onverstaanbaar te worden omdat er een paar motorrijders voor het stoplicht in vrije versnelling staan en een oorverdovend lawaai produceren.
Ik heb gezocht op het internet en het blijkt dat wel een limiet voor motoren bestaat, maar dat zou verschillen dus per type motor. Er zou alleen weinig op gecontroleerd worden omdat zo'n controle gemoeid met gekalibreerd apparatuur. Het gevolg is dat er op basis van enkel een 'schatting' geen boete zou kunnen uitgeschreven worden.
Is het daarom dat er bij politie hiervoor de laagste prioriteit aan wordt gegeven?
De impact lijkt me ook niet min en volgens mij wordt het ook ver onderschat. We spreken toch over decibels die vlot over de 120 decibels gaan, tot soms over de 165 decibels (!)) (vergelijkbaar met het niet ver van een geluidsvesterker te staan op een concert). Het lawaai gaat door muren van huizen en appartementen en dringt zo de trommelvliezen binnen van duizenden mensen, waarvan een substantieel percentage misschien nood heeft aan rust en stilte.
Mijn vraag is of de wetgeving hier tekortschiet of is het gewoon een kwestie van prioriteitsverhoging bij de politionele diensten? Of zal hier vermoedelijk nooit een prioriteit aan gegeven worden vooraleer er schokkende resultaten van studies worden gepubliceerd die aantonen dat lawaaioverlast en de impact hiervan op de gezondheid van de burger toch wezenlijk is en vooral qua stress, verhoging van de bloeddruk enzovoort? Dank voor uw antwoord en reactie.