Wanneer wordt een wagen een "afgedankt voertuig" ?

virron
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Wanneer wordt een wagen een "afgedankt voertuig" ?

#1 , 30 aug 2018 21:51

Hallo iedereen ,

graag wat advies bij het volgende , eveneens onbeschrijflijk doordachte vehikel ,
ontsproten uit het "doorzopen" brein van de kliek die men al eens omschrijft als de "wetgevende macht" :
Wanneer wordt een voertuig beschouwd als een "afgedankt voertuig of wrak" ?

De hele omschrijving is irrevelant terzake , want daar zit nog iets of wat logica in , maar dit blijft beperkt tot de hoofdvogel :
als de keuring meer dan een jaar is vervallen .

Een voorbeeld : uw oom heeft , autofanaat zijnde , ergens een (ongeval ?) beschadigde Ferrari ( GEEN oldtimer !) op de kop getikt , die hij na zijn werkuren en in de weekends weer in orde maakt . Lukt hem dat niet binnen de termijn van 1 jaar na de laatste dag van geldigheid van zijn keuringsbewijs MOET hij dat voertuig afvoeren naar een "erkend centrum ... enz" , kort samengevat : de schroothandel met een erkenning van OVAM ,die wagens mag depollueren .

UIteraard is deze wet waarschijnlijk ontstaan doordat de "kliek" geen zin had om ernstig deze materie te onderzoeken en het opstellen van deze tekst dan maar overliet aan de lokale beschermde werkplaats ...

Wie al eens een auto op een veiling van de FOD Financiën heeft gekocht weet dat minstens helft van de voertuigen daar een keuringsbewijs dat hieraan voldoet hebben , logisch ook , inbeslagnames en faillissementen moeten de gerechtelijke molen door , en dat lukt slechts zelden binnen die termijn !De overheid verkoopt dus zelfs "wrakken" ipv deze af te voeren !! Hallo , OVAM ?

Maar in concreto , en dat weten we dan spijtig genoeg uit ervaring , OVAM past dit inderdaad letterlijk toe , elk voertuig dat dus meer dan een jaar niet meer gekeurd werd moet afgevoerd worden , of binnen een door hen opgegeven ( absurd korte ! ) termijn wel gekeurd worden ! Er wordt totaal geen rekening gehouden met bijvoorbeeld beschikbaarheid van onderdelen , moeilijkheidsgraad van de nodige herstelling(en) , de waarde van het voertuig ... dit allemaal onder de noemer "mogelijke milieuvervuiling" !Nog een leuk weetje daarbij : UITSLUITEND deze "erkende centra" mogen gerecupereerde onderdelen verkopen , de particulier (of zelfs garagist !!!) die wat gebruikte stukken wil verkopen is illegaal bezig !

Overduidelijk de lobby achter de "erkende centra" die dit als aanhangsel van wet heeft erdoor gekregen , wat heeft dit in hemelsnaam nog met het milieubescherming te maken ?!?

Maar vergis u niet ; bij herhaling krijgt u van OVAM een pv aan de broek , die naar het parket gaat , met als titel : ( mogelijke) misdrijven begaan tegen de milieuwetgeving ! Of hoe de oom , als brave autoliefhebber , opeens een crimineel wordt .

De vraag is dus : hoe is dit vehikel ooit de Raad van State gepasseerd ? Alleen dat verbod op verkoop van gebruikte onderdelen is toch al oneerlijke concurrentievervalsing , waarom is dat "illegaal" ?

Bijkomend vraagje : als er iemand een advocaat ( of advocatenkantoor ) kan aanbevelen met ervaring in het aanbrengen van dergelijke miskleunen in de wetgeving , dat impliceert waarschijnlijk de Raad van State - specialisten , die eerder beperkt vertegenwoordigd zijn aan willekeurig welke balie ...we horen het graag !

Want op dit ogenblik is er dus een pv opgesteld waarbij meerdere voertuigen , die gemiddeld toch ieder 3 à 5000 euro waard zijn in herstelde toestand moeten afgevoerd worden , terwijl de keuring voor de opgelegde datum quasi onhaalbaar is , door factoren als beschikbaarheid onderdelen , te weinig werkcapaciteit en gezondheidsperikelen ...

Op enige redelijkheid of empathie rekenen is nutteloos , de wet is immers de wet ( of van iets langer geleden :Befehl ist befehl ! ) , waarom zou er redelijkheid ( of menselijkeid ...) moeten zijn ? Deze wet wordt immers consequent overal toegepast , en iedere Belg is gelijk voor de wet ? Tot daar het cynisme , als je dus dergelijke ; van oogkleppen en oordopjes voorziene beroepsmisvormde ambtenaren ven OVAM , al dan niet met politiebegeleiding , over de vloer krijgt mag je al blij zijn dat je niet met de handboeien om wordt afgevoerd als crimineel , wegens het "mogelijk" vervuilen van uw eigen terrein ...

Uw bijdragen worden met grote verwachting gelezen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 6066
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 30 aug 2018 21:58

Ik heb nochtans mijn auto eens laten keuren nadat de vorige keuring 13 maanden verlopen was.
Oorzaak was dat ik maandenlang in het buitenland verbleef (auto bleef in België).
Kunt u die wet/decreet/enz. citeren?

Ik vind enkel terug:

De houder is verplicht zijn voertuig af te danken als:
…….
•de laatste geldige keuring meer dan twee jaar verstreken is,
……..
Uitzonderingen zijn:
•old-timers die ingeschreven zijn in het repertorium van de motorvoertuigen en de aanhangwagens of voertuigen met een historische waarde ouder dan 25 jaar die zich slechts bij uitzondering op de openbare weg bevinden,
•voertuigen die als verzamelobject met duidelijke zorg, minstens overdekt en voorzien van een lekbak onder potentieel lekkende mechanische onderdelen bewaard worden,
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5623

#3 , 30 aug 2018 22:16

Zoals Thomas schreef. Niet ingeschreven voertuigen moeten bewaard worden zodat ze het milieu niet kunnen schaden door bv olielekkn. Gewoon buiten zonder beschermingsmaatregelen kan dus terecht niet. Heb er zelf een aantal jaar geleden 3 jaar over gedaan om een jonge ongevalswagen te converteren tot camper. Probleemloos na 3 jaar stilstand de wagen individueel gehomologeerd gekregen als camper.

Dat OVAM uw autokerkhof niet (langer) tolereert is normaal.

Reclame

Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2018 23:05

Dus gaat het over wagens die ergens op een niet afgeschermde grond geplaatst werden.
Dan zal inderdaad de regelgeving van milieuhinder (OVAM) van toepassing zijn.
Los van feit dat u blijkbaar een illegaal stort had op een plaats waarvoor geen vergunning was en of niet mogelijk.

En inderdaad toch raar ... ik ken eveneens verschillende mensen die oa. een Minerva hebben staan - een zeer zeldzame sportwagen waarvan er meer dan 15 jaar geleden ooit 9 in BE ingeschreven waren en die sedert enkele jaren terug werd ingeschreven en de gelukkige bezitter nu mee rondrijdt.

Terug naar “Milieurecht”