Beste,
Ik heb een huis gekocht met een dakterras dat ik verplicht ben te renoveren doordat er een nieuwe roofing en isolatie op moet komen. Ik weet niet of deze vergund is. Ik zou graag hierover professioneel advies hebben, want het budget dat ik in het terras zou investeren is redelijk hoog.
Situatie:
Huis gebouwd einde jaren 60
Er is 1 deur en 1 groot venster tot de grond van het dak die in de plannen ingetekend waren die uitgeven op het dak (het raam kon open maar dat is niet expliciet genoteerd). Het terras was niet extra aangelegd of genoteerd als terras in de plannen. De muren errond zijn een 30 tot 50cm hoger opgetrokken dan het dakniveau.
Een 8-tal jaar geleden is daar door de vorige eigenaars een terras met balustrades opgezet die bijna tot de rand van het perceel gaat. Er is geen (extra) vergunning voor deze gevraagd. Deze moet ik dus nu afbreken en ik hoopte daar een nieuw terras te zetten.
Op internet zie ik dat de definitie van een dakterras een plat dak is waarop je via een deur of een schuifraam aan kunt geraken (en een normaal dak in tegenstelling kun je enkel met een ladder of door een raam kruipen).
Dus hierbij mij vraag:
Gezien de ramen tot de grond op het plan ingetekend waren en er zowiezo sinds dan toegang was via een deur op het dak, klopt het dan dat mijn dak als een dakterras gezien kan worden en deze dus vergund is?
Indien wel mag ik daar dan zichtbrekers en balustrades zetten tot aan de rand? Ik ga zowiezo met de rechtstreekse buren spreken om hun opmerkingen mee op te nemen in het nieuwe terras, maar een aangrenzend perceel is een plein van de gemeente (maar op de plannen bouwgrond) en ik geloof niet dat de gemeente hieraan een derogatie gaan geven. Gezien ik geen tuin heb en kleine kinderen zou ik dolgraag er een leuke buitenzone van maken.
Hartelijk dank voor alle hulp hierover.
Xavier