Beste allen,
vorig jaar zijn mijn beide ouders in zeer korte tijdspanne overleden. Hierdoor heb ik een stuk (toenmalig) landbouwgrond geërfd van ongeveer 1,9 Ha. Toen mijn vader nog leefde werd de onteigeningsprocedure gestart om zijn stuk landbouwgrond te onteigenen. De verantwoordelijke van de onafhankelijke ontwikkelaar van bedrijventerreinen heeft mijn vader destijds zeer agressief benaderd en net geen omkooppraktijken uitgevoerd.
In tussentijd werd de landbouwgrond ingekleurd als industriegrond wat natuurlijk een grotere waarde heeft.
Mijn vader heeft dan net voor zijn overlijden de onteigeningsprocedure voor de rechtbank getrokken. Onlangs is de uitspraak hierin gevallen en kan ik nu opnieuw onderhandelen over de prijs van grond voor de onteigening.
Vooraleer aan tafel te gaan zitten met de ontwikkelaar wil ik mezelf goed voorbereiden en heb ik enkele vragen :
- welke argumenten kan ik aanbrengen om de waarde van de grond te bepalen en deze voor te leggen aan de ontwikkelaar. Ik weet sowieso dat ze er het drie of vierdubbele van de aankoopprijs gaan uithalen. (Ik heb de jaarrekeningen ingekeken, ze zitten er "warmpjes in". )
- het feit dat de voormalige landbouwgrond NU ingekleurd staat als industrie grond : kan ik dit argumenteren om een hogere prijs te bekomen?
- Kan ik terugvallen op de agressieve benadering (mét getuigen) naar mijn vader toe en dit als argument aanhalen ter onderhandeling?
- zijn er wetsartikels die ik kan voorlegging als staving?
- alle tips en bijkomende raadgeving van harte welkom
Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Dit dossier is voor mij zeer emotioneel geladen omdat mijn vader er net voor zijn dood enorm heeft van afgezien.
Met vriendelijke groeten.