Ik heb zelf maar één grond gekocht hun volledige achtertuin is als 1 bouwgrond verkocht en het perceel van de verkopers blijft eigendom van de verkopers. Hieronder vind je wat er in de notariële akte staat.Zijn die twee gronden met aparte notariële aktes aangekocht en/of hadden ze in 2017 elk een apart kadastraal nummer?
Tenzij u één van die gronden verder wil splitsen zie ik niet wat er dan nog gesplitst moet worden.
Hebben ze bij de gemeente concreet, met aanduiding kadastrale gegevens, gezegd wat nog moet worden gesplitst?
Edoch: staat in de aankoopakte van de "tuin" effectief dat het een bouwgrond is?????
Ik ga gewoon op mijn perceel bouwgrond bouwen ik heb er zelf geen verdere plannen mee!Het is dus maar 1 grondperceel.
Uiteraard moet dat in twee verkaveld worden als je er 2 percelen wil van maken maar ik meen te begrijpen dat dit niet uw doel is.
Wens je het gewoon als 1 bouwgrond te gebruiken dan moet er niets gewijzigd worden aangezien het al een bouwgrond is. Neem in dat geval contact op met de notaris die de akte heeft verleden voor uitleg.
Het Arrest waarnaar u verwijst wat heeft dat vernietigd? Uw grondaankoop?
Wie heeft die procedure ingeleid? Wie zou nog verder moeten verkavelen? Erg onduidelijk.....
Ik heb het volledige Arrest intussen in diagonaal doorgelezen.Ik ga gewoon op mijn perceel bouwgrond bouwen ik heb er zelf geen verdere plannen mee!Het is dus maar 1 grondperceel.
Uiteraard moet dat in twee verkaveld worden als je er 2 percelen wil van maken maar ik meen te begrijpen dat dit niet uw doel is.
Wens je het gewoon als 1 bouwgrond te gebruiken dan moet er niets gewijzigd worden aangezien het al een bouwgrond is. Neem in dat geval contact op met de notaris die de akte heeft verleden voor uitleg.
Wie heeft die procedure ingeleid? Wie zou nog verder moeten verkavelen? Erg onduidelijk.....
Hier vind je uitleg over het arrest, misschien schept dat wat duidelijkheid met wat ik bedoel: https://www.ruimtelijkeordening.be/Port ... 2019_1.pdf
Het arrest vernietigd het feit dat er vroeger geen verkavelingsvergunning nodig was wanneer iemand van zijn tuinzone 1 lot bouwgrond wou maken.
Ik heb het volledige Arrest intussen in diagonaal doorgelezen.Ik ga gewoon op mijn perceel bouwgrond bouwen ik heb er zelf geen verdere plannen mee!Het is dus maar 1 grondperceel.
Hier vind je uitleg over het arrest, misschien schept dat wat duidelijkheid met wat ik bedoel: https://www.ruimtelijkeordening.be/Port ... 2019_1.pdf
Het arrest vernietigd het feit dat er vroeger geen verkavelingsvergunning nodig was wanneer iemand van zijn tuinzone 1 lot bouwgrond wou maken.
Maar ik lees daarin nergens dat het de betroffen notariële aktes retroactief vernietigt of wijzigt.
U zal uw notaris alleszins hierover moeten raadplegen.
Ik zie trouwens niet wie , koper of verkoper, nu nog een verkavelingsvergunning moet aanvragen.
Wat zegt de verkoper hierover, hij is evenzeer ongewilde betrokken partij aangezien HIJ het is die (retroactief!) niet volgens de wet heeft gehandeld.
Dat snap ik inderdaad dat het niet om een individuele case gaat, maar wat er bij mij niet in kqn dat ik nu als koper een verkavelingsvergunning moet hebben. Ik ben juridisch eigenaar van mijn stuk grond dat staat zo in de akte. Ik ben geen eigenaar van het ander stuk grond dus ik zie het nut niet in van een verkavelingsvergunning. Hier dient toch niks meer gesplitst te worden???Eerst en vooral gaat het hier om een arrest van het Grondwettelijk Hof. Een arrest van het Grondwettelijk Hof vernietigt desgevallend een wet of decreet of een gedeelte hiervan.
Het gaat dus niet om een individuele casus maar om een wetgeving die van toepassing wordt of niet op individuele casussen. Het gaat dan ook niet om de vernietiging van een bepaalde akte van een bepaalde persoon.
Het gaat om de vernietiging van art. 54, 4°
8 DECEMBER 2017. - Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 20-12-2017 en tekstbijwerking tot 20-12-2017) Zie wijziging(en)
Bron : VLAAMSE OVERHEID
Publicatie : 20-12-2017 nummer : 2017040986 bladzijde : 113546 PDF : originele versie
Dossiernummer : 2017-12-08/06
Inwerkingtreding :
Art. 52. In artikel 4.1.1 van dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 1 juli 2016, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in punt 1°, e), wordt de zinsnede "artikel 2.2.2, § 1, eerste lid, 2° " vervangen door de zinsnede "artikel 2.2.5, § 1, eerste lid, 3° ";
2° in punt 3° wordt de zinsnede ", een publiciteitsinrichting of uithangbord" opgeheven;
3° aan punt 12° wordt de volgende zin toegevoegd:
"Het aanbrengen van gevelisolatie aan de buitenzijde van een woning tot een maximum van 26 centimeter wordt beschouwd als aanpassingswerken binnen het bestaande bouwvolume.";
4° in punt 14° wordt tussen de woorden "twee of meer" en het woord "kavels" het woord "onbebouwde" ingevoegd;
(NOTA : bij arrest nr 80/2019 van 23 mei 2019 (B.St. 24-06-2019, p. 64909) heeft het Grondwettelijk hof dit artikel 52,4°)
5° in punt 18°, d), worden punt 1) en 2) vervangen door wat volgt:
"1) hetzij ten hoogste twee personen, waarvan ten minste één persoon 65 jaar of ouder is;
2) hetzij ten hoogste twee personen, waarvan ten minste één persoon die hulpbehoevend is. Een hulpbehoevende persoon is een persoon met een handicap, een persoon die in aanmerking komt voor een zorgverzekeringstegemoetkoming, een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden of een basisondersteuningsbudget als vermeld in artikel 4, eerste lid, van het decreet van 24 juni 2016 houdende de Vlaamse sociale bescherming, of een persoon die een behoefte heeft aan ondersteuning om zich in zijn thuismilieu te kunnen handhaven. De kinderen ten laste van de hulpbehoevende persoon worden niet meegerekend bij het bepalen van het maximum van twee personen;".
Ik ben geen planoloog of stedenbouwkundige. Ik ga proberen een persoonlijk visie hierop te geven.
ik heb de achtertuin van de mensen gekocht en hiervoor konden zij een stedenbouwkundig attest afleveren dat er een woning op gebouwd mag worden. Er was geen verkavelingsvergunning nodig.
Gaat het hier een apart kavel, onder apart nummer gekadastreerd of maakt het deel uit van een geheel?
werd deze akte reeds verwerkt in de kadastrale gegevens? Mogelijk dat de gemeente nog over de oude toestand beschikt? Best even navragen bij de gemeente.
Mocht dit niet het geval zijn, even aan de gemeente vragen hoe dit best kan opgelost, geregulariseerd kan worden.
Indien er sprake zou zijn van een aanvraag verkavelingsvergunning, dan moet dit mijn inzien althans door de verkoper gebeuren en niet door de koper, gezien u zelf als eigenaar deze bouwgrond wil bebouwen.
Dus even alles terug vergewissen op de gemeente. Mogelijk gaat het om een vergissing en is er helemaal niets aan de hand.
Voor juridisch advies kan u zich wenden tot uw notaris. U kan uw licht misschien ook eens opsteken bij een bevriend stedenbouwkundige of architect?
Ik wens u in elk geval veel succes.
Laat iets weten, hoe het afloopt?