Wij hebben een woning gekocht in agrarisch gebied en willen hier professioneel een activiteit uitoefenen, bij voorkeur een hondenhotel. In de wetgeving rond zonevreemd is dit een toegelaten activiteit maar verneem nu ik dat dit enkel betrekking heeft op bestaande gebouwen.
Als je een nieuw gebouw wil neerzetten kan dit enkel als je een agrarische activiteit uitoefenend en hier ook je inkomen uit haalt (blijkbaar moet je dit ook aantonen met een financieel plan).
Als dit klopt dan zou ik dus wel een gebouw kunnen neerzetten en 'boer' worden? En wat als ik dan na een tijdje hiermee stop, zou ik dan wel een functiewijziging tot hondenhotel kunnen doen? Want dan heb ik een bestaand gebouw? Dit zou toch te zot zijn?
Eventueel zou ook een bestemmingswijziging mogelijk zijn maar dit zou lang duren en je zou afhankelijk zijn van de 'goodwill' van de gemeente.
Ik ga in ieder geval een afspraak maken met RO van de gemeente maar ik wil goed voorbereid zijn op juridisch vlak en duidelijk weten wat 'kan' en 'mag'. Zoals steeds vind ik de wetgeving niet helemaal duidelijk.
Kan iemand mij adviseren hoe ik dit het beste aanpak en welke activiteiten mogelijk zouden zijn zodat we meteen een juiste aanvraag kunnen indienen. En in hoeverre kan een gemeente 'flexibel' zijn in het interpreteren en toepassen van de wetgeving.
Karine