Oei, ik heb een misverstand veroorzaakt geloof ik.
Het gaat - vermoed ik en hoop ik ook

- gewoon om stoken via de open haard. Vermoedelijk komt de rook dus gewoon door de schoorsteen van één van de buren (of wie weet meerdere?) naar buiten ...
Maar ik weet dat er bv. minstens één persoon woont die er geen enkel probleem mee heeft plastic op te stoken. Hij heeft een allesbrander ver achter in zijn tuin die vrij laag staat ... De pijp is op zich halfzwart, wat genoeg zegt over hetgeen er uit komt (zwarte, bruine, beige, donkergrijze, lichtgrijze, witte, ... rook zijn er al door gepasseerd). En hij interpreteert dat woord blijkbaar nogal letterlijk. Ons perceel ligt iets hoger en tussen het onze en die schouw zijn er geen enkele hindernissen voor de rook, die dus onze kant uitkomt als de wind zo staat (75% van de tijd).
Niet ver van hem woont een man die schrijnwerker is, alle soorten hout worden opgestookt... Meestal is het hout bewerkt (zeer breed interpreteerbaar)... Er zal ongetwijfeld af en toe wel eens plastic mee de stoof in gaan...
Achter ons woont een man die het vroeger normaal vond om ton te stoken. Na de politie verwittigd te hebben werd hij inventiever: nu gebruikt hij een barbeque. :-/ :-/
Daarachter woont een oud vrouwtje dat eens om de paar weken àl haar huisvuil opstookt in haar tuin... Ze heeft er eens voor gezorgd dat we met ons hele gezin uit ons huis zijn gaan lopen. Waren we binnen gebleven, zou het zeer twijfelachtig zijn geweest of ik hier nu nog had gezeten...
Maar voor het gestook van deze laatste openluchtstokers moet het weer goed genoeg zijn, ahja.
Maar op dit moment heb ik dus geen flauw idee van wie het is. Ik weet alleen dat er hier bijna iedere avond een verschrikkelijk ongezonde geur binnenkomt die niet enkel stinkt maar je gewoon onmiddellijk de adem afsnijdt. Als je het inademt voel je je organen strugglen tegen het gif ... Je voelt allemaal geprikkel in je keel, zoveel fijnstof /roet/... zit erin.
Te weten dat ik een ziekte heb die in verband wordt gebracht met dioxine en ik al jaren in deze stankbuurt woon.
Gisteren was het weer van dattem. Ik heb uit ellende gewoon de politie gebeld. Ze zijn langsgekomen. De auto stond toevallig in een concentratie die één tiende van hetgeen bedraagt wat er doorgaans in ons huis hing (en dus buiten geproduceerd werd), en de agent zei al onmiddellijk dat het op zijn adem pakte ...
Hij gaf toe dat het hoogstwaarschijnlijk plastic zou zijn... De nabijgelegen schouwen werden met pitslampen verlicht om te kijken naar een mogelijke dader, waardoor al een onschuldig slachtoffer viel die gewoon hout aan het stoken was zoals het hoort. Die buren waren het dus alvast niet. :-/
De politie heeft ons verlaten met de mededeling dat we gewoon moesten proberen slapen... In die onuitstaanbare lucht die dus in het huis hing. En er was geen verluchting mogelijk want het kwam net van buiten... En dat terwijl je je hele lijf voelt schreeuwen en tegenpruttelen en snakken naar een teugje verse lucht... Ik heb deze nacht dus veel buitengewandeld.
Wat ik me nu afvraag is:
- is dit strafbaar?
- Kan ik klacht neerleggen (tegen onbekenden desnoods) en gaat dat via telefoon? Ik wil wel iedere nacht klacht neerleggen, maar ik kan moeilijk iedere nacht 30 km rijden om ernaar toe te gaan...
- Kan ik bewijzen dat we hier sterke schade van ondervinden, zo ja hoe?
- En wat met mijn ziekte?
- Is het een goed idee om bv. brieven uit te delen in de buurt en er onze situatie in uit te leggen en erbij te zetten dat we ervan uitgaan dat de veroorzakers zich van geen kwaad bewust zijn, maar dat vanaf het moment van het verkrijgen van de brief wel zijn ... om zo toch op enige manier subtiel te dreigen met gerechterlijke stappen?
- Kan dit een zaak worden, en zo ja, sta ik dan ergens?