Ik heb een vraag ivm vergunningen voor een zwembad in onze tuin, agrarisch gebied.
Wij kregen een dik jaar geleden een weigering van onze aanvraag om een zwembad te plaatsen.
Geen probleem dat het geweigerd is, zeggen ze op de gemeente: we mochten het onvergund plaatsen als de verharding rondom ons huis de 80m2 niet zou overschrijden. Daarvoor dienden we een aantal klinkers/kasseien uit te breken. Een intentieverklaring hiertoe zou voldoende zijn bij de aanvraag van de retourbemaling, dan kan je de werken spreiden en tegelijk uitvoeren.
Ondertussen is ook die retourbemaling niet ontvankelijk verklaard, want met een intentieverklaring alleen komen we er - plots - toch niet meer. De werken moeten op voorhand helemaal uitgevoerd zijn.
Ik bel naar de gemeente en vraag of het dan ook écht goedgekeurd zal worden als de werken uitgevoerd zijn. Want eerst alles afbreken om daarna weer een weigering te krijgen... daar wordt een mens niet blij van. Daarop was het antwoord: "Ja, als wat je uitvoert helemaal in orde is met de stedenbouwkundige dienst".
Om zeker te zijn dat we alles nu juist indienen en juist berekenen, zijn we gaan kijken naar de oorspronkelijke plannen van onze verbouwing. We hebben daarbij (her)ontdekt, dat we in de tijd toen we de verbouwing aangevraagd hebben van onze woning, we toen een vergunning gekregen hebben voor de verbouwing mét een oppervlakte van 165m2 aan verharding. Ver boven de 80m2 dus...
Wat de gemeente nu dus vraagt is om bijna alles van wat toen wél vergund is, te verwijderen om het zwembad te mogen aanleggen. Ik zou het begrijpen als we juist de opp van het zwembad moeten afbreken, maar zelfs daarvan weet ik niet of dit eigenlijk wel moet? Want deze bestaande verharding is toch reeds vergund? Telt die dan nog mee in de 80m2 verharding die gelegd mag worden?
Hopelijk kan ik hier meer duidelijkheid krijgen?