We hebben eind 2014 een stukje bouwgrond gekocht. Op de achterzijde van de bouwgrond staan 3 bomen. De stamomtrek op 1 meter boven het maaiveld zijn respectievelijk: 97cm, 92cm en 66cm.
Vermits het perceel niet erg groot is, hadden we deze bomen willen kappen. Onze stedenbouwkundige vergunning voor de woning was al ingediend, dus hebben we een nieuwe stedenbouwkundige vergunning ingediend, specifiek voor het kappen van deze bomen.
We hebben vorige week vernomen dat het college van schepenen en de burgemeester onze aanvraag geweigerd hebben. We hebben nog geen schriftelijke motivatie gezien, al zou de reden tot weigering liggen in het feit dat "de bomen waardevol zouden zijn voor de streek".
Tussentijds wees iemand me op het feit dat onze bomen niet geclassificeerd kunnen worden als hoogstammige bomen, vermits de stamomtrek op 1 meter boven het maaiveld kleiner is dan 1m.
Volgens de stedenbouwkundige voorschriften:
"Het groene karakter dient optimaal gevrijwaard te worden. De bestaande hoogstammige bomen en houtwallen moeten zoveel mogelijk worden bewaard. Bij bebouwing en terreininrichting moeten deze elementen dan ook maximaal geïntegreerd worden. Al deze groenelementen moeten gesitueerd worden op het inplantingsplan en bij eventuele kapping uitdrukkelijk en afzonderlijk worden opgegeven bij de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning."
Alleen, op het inplantingsplan staan geen bomen getekend of aangeduid op ons perceel.
Voor de volledigheid: ons perceel valt niet onder de bepalingen van het bosdecreet van 06/'90 en valt niet in een gebied van natuurbehoud en natuurlijk milieu.
Ga ik kort door de bocht door aan te nemen dat het kappen van onze bomen niet vergunningsplichtig is?
Wat zijn de consequenties mocht ik toch overgaan tot het kappen en wat met de huidige weigering?
Kunnen ze de stedenbouwkundige vergunning van de woning door deze actie laten komen te vervallen (wegens bouwmisdrijf)?
Graag jullie mening...