Kort beschrijving.
M'n zoon krijgt rilatine toegediend om beter te presteren op school.Echter bevestigt het school dat het voor hem geen verschil uitmaakt.
Ik heb naar de kinderpsycholoog en de moeder gevraagd waarom rilatine moet worden verder genomen,echter krijg ik geen respons..
De kinderpsycholoog zegt dat ik toestemming nodig heb van de moeder om m'n zoon z'n dossier in te kijken en de moeder lost niets.
Sorry dat ik pas zo laat nog eens terug kom op dit topic.
Geen idee hoe een psycholoog in staat is om te beslissen over de rilatine. Dat is aan een psychiater. Mijn broer heeft ADHD en ik ken het effect van rilatine: na het nemen begint het te werken (begint, dus niet een plotse omslag) en dat werkt dan goed voor een halve dag, dan mindert het effect en dan 's avonds het omgekeerde. Het verloop kunnen we goed zien in zijn resultaten: de toetsen in de ochtend hebben beduidend betere resulaten dan de toetsen in de namiddag. En 's avonds zijn we zelf ooggetuige. Al hetgeen de rilatine overdag wegneemt, geeft het 's avonds terug. En dat lijkt dan soms op een explosie te gaan: komt hij thuis nadat hij die dag van 1 leerkracht een opmerking heeft gehad (een toets die niet getekend was door de ouders) en is hij somber. Als je hel dan 1 opmerking geeft (in de aard van 'Woutje, raap u jas en helm eens van de grond, die horen daar niet') dan is het niet meer te houden, begint hij te roepen en tegen te werken. Heeft hij echter een goede dag gehad, komt hij springend met de deur in huis te vallen, alles moet hij uitleggen op een halve minuut blijkbaar en na die halve minuut valt zijn aandacht op iets anders en moet hij daar toch ook over praten.
Dat werkt innerverend.
Wat vaak wordt gedaan als rilatine niet helpt, is de dosis verhogen. De psychiater moet dat wel ondersteunen en voorschrijven (geneesmiddelen zijn geen wondermiddelen noch zijn het snoepjes). U hebt recht om te weten waarvoor u zoon rilatine krijgt. Volgens de andere forumleden is die informatie afdwingbaar, dus zou ik u met die argumenten naar de psychiater begeven die de middelen voorschrift (of toch de arts die dat doet, want ik twijfel of de huisarts dat ook lag). Natuurlijk zal men met meerdere factoren rekening moeten houden als men zomaar wilt beweren dat de behandeling niet werkt:
- hoelang is de behandeling al bezig (kans dat de medicatie nog niet is aangeslaan bij de patiënt, of kans dat de patiënt gewend is aan de medicatie en dus de dosis verhoogt dient te worden voor hetzelfde effect)
- wie de beoordeling geeft dat de medicatie werkt, en of die wel objectief is (stel dat de medicatie werkt voor 15%, dan werkt hij wel, maar wie zegt dat de school de nadruk legt op die andere 85% en daarom zegt dat de medicatie niet werkt?)
- wanneer wordt er beoordeelt of de medicatie werkt (te dicht bij de inname zal de medicatie nog moeten inwerken, maar te laat na de inname zal het effect sowieso vermindert zijn en kan men dus ook foutief zeggen dat het niet werkt)
- hoe werkt de specifieke medicatie in op de stoornis
- welke stoornis is het
Die kaatste 2 kunnen enkel een artsen bepalen want psychologen hebben geen kennis van medicijnen (weten wel wat het gewenste effect is misschien, maar niet de hele theorie en chemie erachter, wat de arts wel wordt geacht gekend te zijn). Blijkbaar hebt u afdwingbaar recht om te weten wat de diagnose is. Mij lijkt het namelijk nogal raar dat men geen diagnose meedeelt. ADHD en dyslexie en autisme en andere van die loorstoornissen hebben recht op extra hulp zoals meer tijd voor examens/toetsen, grotere versie van het examen/de toets, en grotere verdraagzaamheid van de leerkracht naar fouten gerelateerd aan de leerstoornis. Ik weet niet of dat wettelijk bepaald is, want de extra hulp die scholen aanbieden aan de mensen met leerstoornissen wisselt van school tot school. Wel weet ik dat men kan aanklagen als de school niet de juiste voorzieningen treft voor mensen met leerstoornissen (of andere afwijkingen) en daarvan zijn er al genoeg antecedenten waarvan er ook al de media hebben gehaald.
Ik zou dus ook controleren wat de school zelf doet: stel dat uw zoon ADHD heeft (wat meest logisch is als er sprake is van rilatine), dan heeft die zoals een dyslecticus recht op extra 'faciliteiten' zoals bijvoorbeeld extra tijd voor toetsen/examens, aangepast formaat van de toetsen/examens (groter lettertype, grotere interlinie...). Als ze hem niets van faciliteiten toekennen, lijkt het me ook niet zo onlogisch dat de medicatie niet voldoende zal helpen voor zijn prestaties. Zo zijn er scholen die mensen met leerstoornissen in een aparte ruimte steken voor de emamens, waar men met veel minder zit, dus minder afleiding en vooral makkelijker hun extra tijd te geven. Maar dan moet u natuurlijk wel eerst zeker zijn dat het gaat over een leerstoornis.