Een 2-tal jaar geleden heeft mijn huisdokter bij mij de auto immuunziekten Alopecia Areata & Psoriasis vastgesteld. Om de Psoriasis (uitslag op mijn ellebogen, handen, benen en hoofdhuid) onder controle te krijgen heeft mijn huisarts verschillende zalfjes voorgeschreven die allemaal niet echt bleken te helpen bij mij waardoor hij me heeft doorverwezen naar een dermatoloog.
Mijn dermatoloog is toen ook begonnen met een zalfje wat ook niet bleek te helpen. Na nog wat zalfjes is men uiteindelijk overgegaan naar medicatie, de eerste (Ledertrexate) bleek ook niet echt de oplossing voor mij. Uiteindelijk is men toen overgegaan naar andere medicatie (Neoral), na het opvoeren van de dosis bleek deze medicatie voor mij te helpen. Echter is deze medicatie nogal “agressief” en niet aan te raden voor zeer lange periodes en na 6 maanden moest ik daardoor de medicatie terug afbouwen met de hoop dat de Psoriasis niet opnieuw zou terugkomen.
Onmiddellijk na het afbouwen van de medicatie kwam de Psoriasis echter terug. Voornamelijk op de handen en ellebogen. Bij mijn volgende bezoek bij de dermatoloog vertelde men mij dat gezien de ernst en de hardnekkigheid van de Psoriasis de enigste echte oplossing voor mij waarschijnlijk spuitjes (biologicals) zouden zijn. Deze hebben echter een kost van ongeveer €15.000 per jaar en om deze terugbetaald te krijgen moet je aan heel wat voorwaarden voldoen, uiteraard verstaanbaar.
- Alle andere medicatie en behandelingen moeten getest zijn zonder succes of met onaangename bijwerkingen. Enkel de UVB therapie moet ik nog volgen, wat zal gebeuren maar volgens mijn dermatoloog zal ook dit niet de oplossing zijn voor mij.
- De Psoriasis moet “erg” genoeg zijn. Dit bepaal men d.m.v. een calculator (PASI - http://pasi.corti.li/ ). Hier moet de patiënt een score van minimaal 10 scoren.
En dit is waar het probleem momenteel is. Momenteel scoor ik slechts een 4, echter heeft de dermatoloog bij mijn aankomst, wanneer de Psoriasis het ergst was vergeten deze score te bepalen, en de kans was erg groot dat ik toen wel een score van 10 zou gehad hebben.
Doordat men dit toen vergeten is neem ik intussen al 3 maanden geen medicatie meer om de Psoriasis weer te laten opwekken zodat een score van 10 behaald kan worden. Echter kan dit waarschijnlijk nog maanden of eventueel zelfs jaren duren en dit enkel en alleen omdat men in het begin vergeten is om mijn score te bepalen. Psoriasis heeft bij mij een zeer slechte inpakt op mijn levenskwaliteit, ik draag geen t-shirts of polo’s meer, sporten (fitness, zwemmen, etc..) in het openbaar durf ik niet meer, ik ga deze zomer niet op reis omdat ik de plekken op een warme bestemming niet kan verbergen, de plekken jeuken enorm en beginnen vaak te bloeden, de plekken laten overal schilfers na.
Alleen op mijn hoofdhuid gebruik ik nog een bepaalde crème om hopelijk de Psoriasis hier te kunnen onderdrukken omdat ik in het verleden kale plekken heb gekregen op de plekken waar de Psoriasis hardnekkig was in de hoofdhuid.
Ik vroeg me af of deze nalatigheid van mijn dermatoloog eventueel gezien kan worden als een medische fout aangezien ik hierdoor nu reeds maanden opnieuw moet “afzien” en dit waarschijnlijk nog een hele tijd zal duren.
Ter info, ik heb zelf een rechtsbijstandverzekering dat o.a. alles dekt m.b.t. medische zaken.
Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik heb geprobeerd om zo duidelijk mogelijk te zijn en alle details weer te geven zodat jullie een goed zicht hebben op de situatie.