Ik vind dat artsen nooit handel zouden mogen drijven in medische hulpmiddelen. Dat is hun job niet en het staat ook objectiviteit in de weg want er kunnen ook andere evenwaardige merken bestaan die ze dan weer niet zullen verkopen omdat er meerdere maten en heel veel verschillende soorten sterktes in elk type lens bestaan. Dat kan één oogarts voor zijn praktijk niet allemaal in voorraad houden.
Anderzijds is mijn ervaring dat artsen vaak (al of niet bewust) slecht op de hoogte over waar en aan welke prijzen bepaalde medische hulpmiddelen zoals contactlenzen in dit geval verkrijgbaar zijn en aan 'online' of 'webshops' zijn ze sowieso een beetje allergisch.
Maar misschien is dat hun taak ook niet?
Zo draagt mijn oude moeder sinds enkele jaren een contactlens, voorgeschreven door een professor oftalmologie van een UZ. Op de vraag waar ze die contactlenzen kon krijgen luidde het antwoord dat ze die kon bestellen bij de apotheek. Zo hebben we dat in het begin ook gedaan en via de apotheek kostte een doosje van 6 weeklenzen ruim €70. Diezelfde lenzen (zelfde merk) bestel ik nu online aan €29 per doosje via een webshop die samenwerkt met optiekers. Ik haal de bestelling telkens bij de optiek af dus absoluut betrouwbaar. Het kan nog goedkoper als ik meteen een groter aantal doosjes bestel. En via Duitse webshops zijn ze nog goedkoper..
Maar wat een prijsverschil voor een identiek product van hetzelfde merk!
Ik vermoed dan ook dat er enorme winstmarges zijn op contactlenzen
Hoe dan ook is deze oogarts deontologisch zijn boekje volledig te buiten gegaan.