Geachte,
graag had ik geweten waar ik meer info kan bekomen betreffende eerdere rechtzaken en uitspraken betreffende gevolgen van ziekenhuisinfecties in Belgi? en/of Nederland.
Met dank
waar kan ik vernoemde informatie bekijken/vinden?kijk eens naar:
- Antwerpen 26 januari 2004, T. Gez. 2005-06, afl. 4, 293, noot DIJKHOFFZ, W.
(DIJKHOFFZ, W., Ziekenhuisinfecties: de (h)aard van het beestje? Een actuele stand op het gebied van het aansprakelijkheidsrecht met rechtsvergelijkende kanttekeningen, T. Gez. 2005-06, afl. 4, 276-292.)
->Hier was het bewijs van de causaliteit problematisch, de besmetting stond vast maar men kon onvoldoende aantonen dat dit door fouten in het ziekenhuis gebeurde.
-Antwerpen 12 december 2001, T. Gez. 2005-06, afl. 4, 295, noot DIJKHOFFZ, W.
(DIJKHOFFZ, W., Ziekenhuisinfecties: de (h)aard van het beestje? Een actuele stand op het gebied van het aansprakelijkheidsrecht met rechtsvergelijkende kanttekeningen, T. Gez. 2005-06, afl. 4, 276-292.)
-> hier werd aangetoond dat door een onzorgvuldig optreden van het ziekenhuis een wonde infecteerde en er bijkomende complicaties optraden.
-Rb. Luik (6e k.) 17 januari 2005, J.L.M.B. 2006, afl. 27, 1185 en http://jlmbi.larcier.be (10 september 2006).
-> hier werd geoordeeld dat het ziekenhuis een resultaatsverbintenis (en geen inspanningsverbintenis) op zich neemt ter bestrijding van 'de ziekenhuisbacterie'