Beste,
Omdat ik wat vastzit in gedachten en het maar niet uit mijn hoofd krijg wou ik het volgende hier toch even kwijt.
Om even kort te schetsen:
Mijn moeder kampt al jaren met psychische problemen. Gisteren kwam ik aan en zat ze aan de voordeur in volle zon volledig weggezakt en reageerde op niks. Toen ze eindelijk bij bewustzijn was werd ze zeer agressief waarop wij de 112 bellen. Bij aankomst escaleert de situatie en wordt bijstand MUG + politie gevraagd.
Toen ik even alleen was met haar in de ambulance kreeg ik haar relatief kalm.
De arts en verpleegkundige komen aan waarna ik de ambulance verlaat om plaats te maken.
Opnieuw escaleert de situatie ernstig en de dokter krijgt een beet in zijn hand. Hierop reageert de dokter met de woorden “jij vuile teef”, geeft een slag met open hand in haar aangezicht en nijpt haar keel toe.
Dit alles was heel ingrijpend dus mijn stoppen slaan door en ik roep naar de arts dat het genoeg is en dat hij de ambulance moet verlaten voor een time-out.
Mijn moeder die schreeuwt voor haar leven, de dokter die haar keel toenijpt en in haar gezicht slaat, ik die roep op de dokter, dit hele gebeuren heeft een trauma in mijn geheugen gegrift.
Ik wil gewoon weten of het handelen van de arts, ondanks de beet, gewettigd is.
Ook is achteraf gebleken dat mijn moeder een promillage had van 0,6 en geen drugs ingenomen had. De getoonde agressie strookt dus niet met intoxicatie waardoor dit dus te wijten valt aan haar psychische problematiek.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
JD