#1 , 17 apr 2016 22:19
Hallo
Ik stel me serieus vragen over de werking van de psychiatrie.
6 jaar geleden ben ik opgenomen geweest in de psychiatrie, hier heb ik behandeld geweest voor 1,5jaar met medicatie. Nu 6 jaar later had het FOD het plan mijn uitkering in te trekken(maar dit is een totaal andere zaak dan wat ik nu wil bespreken). Ik ben hierdoor in een crisis geraakt en ben op nieuwsjaars avond terecht gekomen op spoed, die me doorverwezen hebben naar een gesloten afdeling. Daar aangekomen werd onmiddellijk mijn medicatie, die ik al verschillende jaren innam, verdubbeld na een gesprek van 5minuten. Ik heb nog zoveel te vertellen maar om 'to the point' te komen ga ik iets wat direct zijn. Niemand heeft me ooit verteld dat de medicatie die ik nam, na jaren gebruikt gewoonweg onherstelbare hersenschade opgeleverd...dit is mms niet uw probleem maar wel het mijne en van zovele andere, en ik wist er niks van. Op de afdeling komen constant mensen binnen beginnen met medicatie en blijven erbij vast! Kom ik na jaren later binnen met depersonalisatie stoornis, medicatie wordt simpelweg verdubbeld. Ik voelde me zo leeg als een zombie, in feite meer gedepersonliseerd als ik al was, echt niet uw probleem, maar wtf! Als je moeilijk begint te doen, zeggen ze, de verpleger psychologen en psychiaters en medicatie zijn er om te helpen. Ik betwijfel niet de goede wil van de individu maar wel het systeem. Psychiatrie heeft een verschrikkelijk verleden met lobotemie, elektroschok therapie (waarbij sommige mensen letterlijk botten breken, hebben ze opgelost met een spierverlammer en dan ze doen maar terug verder, sommige mensen krijgen permanent geheugenverlies enzo), insuline coma therapie en nu medicatie die op lange moet ingenomen worden en onherstelbare hersenschade opleverd. Dan stel ik mij de vraag, kan dit allemaal? Het is niet uw probleem, maar wel het probleem van mij en zoveel andere. Mensen met mijn ziektebeeld en medicatie hebben een gemiddelde levensverwachting van 60jaar. Ik voel me mishandeld en er is geen kat dat iets omgeeft en zelf sta ik totaal machteloos.