Hoi allemaal,
Ik ben in shock en weet niet waar ik met mijn zorgen en vragen heen moet.
Mijn moeder lijdt al meer dan 10jaar aan fibromyalgie en CVS. Een jarenlange strijd met apathische dokters, onbegrip en voor haar intens lijden. Na depressies, torenhoge onkosten en uitputting zijn we uiteindelijk op een punt gekomen waar ze zich "oké" voelt.
Nu kreeg ze vorige week een brief van de CM waar een brief voor de huisdokter in zat, en een waarschuwing dat ze binnenkort zal opgeroepen worden en alle papieren moet vragen aan de huisdokter. Vandaag ging ze dus naar de huisdokter, wie een zucht slaakte toen hij haar zag binnenkomen. Niet zo zeer voor haar, wel omdat "zij er ook aanhangt". Ik begreep zijn reactie niet, maar toen zei hij het volgende:
"Ze (?) zijn iedereen met fibromyalgie aan het oproepen. De kans is groot dat jullie van de ziekenkas zullen gegooid worden, omdat de ziekte niet erkend is."
Euhm? Wat? Ik werd toch wel zenuwachtig, want de kosten zijn nu misschien wel "te doen", maar als de ziekte-uitkering wegvalt, zullen die kosten "NIET meer te doen" zijn. Ik vroeg hem, een beetje gefrustreerd, waarom ze hier nu weer mee bezig zijn. En hij zei dat de overheid (?) geld nodig heeft, en iedereen met een niet-erkende ziekte, waarvan ze 'twijfelen' van de ziekenkas gegooid zal worden.
Kan dit zomaar? Mijn moeder staat op 66+ invaliditeit voor een reden. En die reden is niet 'niet willen werken'. Ze heeft vaak genoeg opnieuw geprobeerd aan de slag te gaan. Maar ofwel vindt ze heel moeilijk werk, ofwel wordt ze afgedankt.
Wat kan ik hier tegen beginnen? Er zijn genoeg mensen met een niet-erkende ziekte (en dan niet enkel fibromyalgie) die hun uitkering echt wel nodig hebben.