algemene gemeentebelasting

irmaladouce
Topic Starter

algemene gemeentebelasting

#1 , 13 dec 2014 00:25

Zes jaar geleden zijn we verhuisd naar een andere gemeente.
Onze meerderjarige dochter die bij ons inwoonde is verder blijven wonen op het oude adres.
Daar woonde ze sedert haar geboorte.

Nu heeft ze me gezegd dat ze sedert ons vertrek zes jaar geleden nog nooit een aanslagbiljet heeft gekregen noch voor de algemene gemeentebelasting, noch voor de provinciebelasting. Ook de vaste maandelijkse vergoeding voor het ophalen van huisvuil wordt haar niet aangerekend. Het betreft in totaal zo'n 130 EUR per jaar.
Alle andere officiële documenten (belastingsbrief, oproep voor verkiezingen, enz.) komen wel toe.

Hoe kan dat nu?
We know nothing, we are from Barcelona!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 13 dec 2014 08:43

Gemeente- en provinciebelasting staat mee op de belastingbrief. Als je niet wil dat de achterstallen voor de huisvuilbelasting oplopen dan eens bij de gemeente langsgaan. Je kan ook gewoon wachten...

k Veronderstel dat jij als eigenaar van dit tweede huis het KI declareert op uw belastingsaangifte. Tenzij natuurlijk de woning waar uw dochter woont uw enige woning is; dan mag je die blijven declareren als "eigen woonst"

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2014 10:54

Wie was waar gedomicilieerd?

Reclame

irmaladouce
Topic Starter

#4 , 13 dec 2014 13:16

Gemeente- en provinciebelasting staat mee op de belastingbrief. Als je niet wil dat de achterstallen voor de huisvuilbelasting oplopen dan eens bij de gemeente langsgaan. Je kan ook gewoon wachten...

k Veronderstel dat jij als eigenaar van dit tweede huis het KI declareert op uw belastingsaangifte. Tenzij natuurlijk de woning waar uw dochter woont uw enige woning is; dan mag je die blijven declareren als "eigen woonst"
De algemene gemeente- en provinciebelasting wordt toch niet geïnd via het aanslagbiljet van de personenbelasting?
Daar staan eventueel wel de gemeentelijke opcentiemen bij voor zover men niet in Knokke, Koksijde of De Panne is gedomicileerd.
Maar daar gaat de vraag dus NIET over.

De woning is inderdaad onze eigendom en het KI wordt op onze belastingaangifte vermeld (omdat de woning die we nu betrekken ook onze eigendom is en NIET op belastingsaangifte wordt vermeld). Dochter woont daar gratis, er is geen huurcontract.

@Mava: De woning waar onze dochter is blijven wonen na de verhuis van mij en mijn echtgenoot was gedurende meer dan dertig jaar onze gezinswoning waar we dus met zijn allen waren gedomicilieerd. Sedert wij zes jaar geleden zijn uitgeschreven in de gemeente waar die woning zich bevindt is onze dochter de enige resterende bewoner van die woning.

Ze heeft het on-line nagekeken in het Rijksregister: ze staat effectief als enige op dat adres gedomicilieerd.

Maar sedert ons vertrek uit de gemeente zes jaar geleden komen er dus geen aanslagbiljetten meer voor gemeente- en provinciebelastingen.
Noch voor het vast recht voor vuilnisophalingsdiensten. Ze krijgt wel een afrekening voor het variabel deel van de vuilnisophaling.
Op die periodieke afrekening staat er steeds 0 EUR vermeld voor het vast recht. Alle andere gemeentebewoners betalen wel een vast recht.

Aangezien er voor geen enkele van deze belastingen een aangifteplicht is van de kant van de inwoners, maar ze daarentegen automatisch door de gemeente moeten worden ingekohierd op basis van het bevolkingsregister, heb ik mijn dochter de raad gegeven NIETS te doen.

Maar het blijft een raadsel......want de gemeente stuurt haar wel andere documenten zoals voor periodieke vernieuwing identiteitskaart, verkiezingen, enz.
Enkel als er een taks of retributie mee gemoeid is komt er niets! Utopia?

mava105

#5 , 13 dec 2014 17:03

Je kan toch geen 2 gezinswoningen ingeven op het aanslagformulier?

irmaladouce
Topic Starter

#6 , 13 dec 2014 17:12

Je kan toch geen 2 gezinswoningen ingeven op het aanslagformulier?
Doe ik ook niet!
Trouwens KI van de gezinswoning moet NIET worden vermeld in de belastingsaangifte.
We geven enkel het KI van de woning waar onze dochter woont aan want dat is verplicht en die wordt fiscaal belast zoals dat voor iedere verhuurde woning of tweede verblijf het geval is.

Maar kent nu eigenlijk iemand het antwoord op mijn gestelde vraag? Ik krijg steeds antwoorden over iets dat ik niet gevraagd heb....

mava105

#7 , 13 dec 2014 19:46

De door u vernoemde belastingen worden ook via uw gewone belastingbrief geïnd. Dat is toch al gezegd.
Heb zeker de laatste 10 jaar nog NOOIT een aanslagbrief gehad vaar gemeente noch provinciebelastingen.
Blijkbaar ben jij één van de weinige Belgen die graag veel belastingbrieven ontvangt. :lol: Ik wil de mijn e wel doorsturen hoor, en met mij nog vele anderen hier ook.

irmaladouce
Topic Starter

#8 , 13 dec 2014 22:12

De door u vernoemde belastingen worden ook via uw gewone belastingbrief geïnd. Dat is toch al gezegd.
Heb zeker de laatste 10 jaar nog NOOIT een aanslagbrief gehad vaar gemeente noch provinciebelastingen.
Blijkbaar ben jij één van de weinige Belgen die graag veel belastingbrieven ontvangt. :lol: Ik wil de mijn e wel doorsturen hoor, en met mij nog vele anderen hier ook.
Ben ik nu op het grapjassenforum terechtgekomen??? :twisted: :twisted: :twisted:
Blijkbaar niet het juridisch forum aangezien men hier zelfs nog niet het verschil kent tussen de gemeentelijke opcentiemen op de inkomstenbelasting aan de ene kant en de algemene gemeentebelasting en provinciebelasting, aan de andere kant.

Waarom blijven jullie steeds herhalen dat die twee belastingen via de gewone belastingsbrief worden geïnd????

Ik heb steeds in die gemeente de algemene gemeentebelasting alsook de provinciebelasting betaald. Daarvoor kreeg ik steeds twee aanslagbiljetten die niets te maken hadden met mijn inkomstenbelasting, daarvoor kwam er een derde aanslagbiljet.

Ook in mijn nieuwe woonplaats, andere gemeente en andere provincie, krijg ik diezelfde aanslagbiljetten.

Dus ik herhaal: kan er iemand op mijn echte vraag antwoorden en WEER NIET AFKOMEN MET DE INKOMENSBELASTING want daar gaat het NIET over?

provinciebelasting zie: http://www.provincieantwerpen.be/provin ... innen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
algemene gemeentebelasting zie: http://www.mechelen.be/_uploads/Dienste ... 4_2019.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop op een klein beetje ernst wat betreft de antwoorden.

j.demoor

#9 , 14 dec 2014 09:59

“Art.170...§ 3. Geen last of belasting kan door de provincie of het bovengemeentelijk bestuur worden ingevoerd dan door een beslissing van haar raad...§ 4. Geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad...”(17 FEBRUARI 1994. - De gecoördineerde Grondwet).

Wie de belastingen heft moet ze ook innen. Het is niet aan de belastingplichtige om zijn aanslagbiljet aan te vragen.

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro

#10 , 14 dec 2014 11:28

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek).
Is dat voor belastingsheffingen die niet werden ingekohierd, als er geen fraude mee gemoeid is, niet beperkt tot drie jaren?
Indien er geen aanslagbiljetten voor de gemeente- en provinciebelasting werden verzonden houdt dat m.i. in dat die ook niet ingekohierd werden.
Ik denk niet dat er met een terugwerkende kracht nog tien jaar terug kan worden ingekohierd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

irmaladouce
Topic Starter

#11 , 14 dec 2014 14:33

“Art.170...§ 3. Geen last of belasting kan door de provincie of het bovengemeentelijk bestuur worden ingevoerd dan door een beslissing van haar raad...§ 4. Geen last of belasting kan door de agglomeratie, de federatie van gemeenten en de gemeente worden ingevoerd dan door een beslissing van hun raad...”(17 FEBRUARI 1994. - De gecoördineerde Grondwet).

Wie de belastingen heft moet ze ook innen. Het is niet aan de belastingplichtige om zijn aanslagbiljet aan te vragen.

Ook dit blijkt weeral niet volledig juist te zijn!!

Intussen heb ik zelf de correcte wetgeving en artikel gevonden:

"Art. 4. § 1. De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het dienstjaar door :
- het college van burgemeester en schepenen, voor de gemeentebelastingen;
- de gouverneur of de persoon die hem in zijn ambt vervangt, voor de provinciebelastingen."

(24 DECEMBER 1996. - Wet betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen)

Aangezien in het geval van mijn dochter de gemeente- en provinciebelasting nooit werd ingekohierd kunnen ze enkel 2014 nog inkohieren en innen.
Voor vijf jaren daarvoor kunnen ze niet meer innen.

Het is dus zeker geen 10 jaar!!!!
Dat zou misschien mogelijk zijn voor niet-betaalde, tien jaar geleden ingekohierde belastingen, maar dat was niet het onderwerp van mijn vraag....

mava105

#12 , 14 dec 2014 16:09

Kan jij dan eens verklaren wat dat allerlaatste lijntje tekst op het aanslagbiljet (berekening) juist boven de tekst SALDO, dan wil zeggen? Daar staat toch: gemeentebelasting en het bedrag worst samengeteld bij het bedrag dat je aan de Belgische staat moet betalen.
Je krijgt hiervoor geen afzonderlijk aanslagbiljet. Uw gemeentebelastingen en provinciebelastingen worden SAMENGESTELD met uw inkomstenbelastingen

irmaladouce
Topic Starter

#13 , 14 dec 2014 16:19

Kan jij dan eens verklaren wat dat allerlaatste lijntje tekst op het aanslagbiljet (berekening) juist boven de tekst SALDO, dan wil zeggen? Daar staat toch: gemeentebelasting en het bedrag worst samengeteld bij het bedrag dat je aan de Belgische staat moet betalen.
Je krijgt hiervoor geen afzonderlijk aanslagbiljet. Uw gemeentebelastingen en provinciebelastingen worden SAMENGESTELD met uw inkomstenbelastingen
Dat zijn de gemeentelijke opcentiemen!!! Niet de algemene gemeentebelasting. En zeker niet de provinciebelasting!

Sirkii

#14 , 14 dec 2014 18:23

Oesje, Irma begint te roepen. Maar k snap begot niet over welke gemeentebelasting en provinciebelasting het zou gaan op het adres waar er minstens een persoon gedomicilieerd is (behalve dan huisvuil). Op m n tweede verblijven daarentegen komt die gemeentebelasting wel toev(en uit het verre West Vlaanderen ook,eentje van de provincie.

Welke belasting zou je dan wel moeten ontvangen van de gemeente? Met de opcentiemen op de personenbelasting nemen ze toch al wat ze denken dat hen toekomt?

PS. Het KI van de gezinswoning moet wel,degelijk op de belastingbrief ingevuld worden (maar is tot op,een bepaalde hoogte vrijgesteld van belasting)

roharro

#15 , 14 dec 2014 19:52

Beste medeforumleden. Ik denk echt dat jullie irmaladouce, in tegenstelling tot haar naam, te hard aanpakken.
Erger nog: ze heeft gelijk want jullie vergissen zich!!!

Ik ontvang ook jaarlijks een aanslagbiljet van de gemeente. Dat heet inderdaad "algemene gemeentebelasting" en bovendien ook een aanslagbiljet "provinciebelasting".
Deze twee aanslagbiljetten staan volledig los van de gemeentelijke opcentiemen op de inkomstenbelasting.
Ik kan me dus best voorstellen dat ze begint te gillen als jullie telkens opnieuw afkomen met de bewering dat deze taksen niet zouden bestaan.

Bovendien heeft ze de links naar die twee belastingen waarover ze een vraag heeft gesteld vermeld. Jullie konden dus wel degelijk nakijken wat de vraag inhoudt.

Helaas kan ik haar niet antwoorden op haar vraag waarom die gemeente en die provicincie deze aanslagbiljetten niet naar haar dochter stuurt, want ik begrijp dat ook niet.

Na al deze foutieve antwoorden hoop ik dat er iemand daar toch nog het antwoord op heeft (en zonder te suggereren dat ze gek is).
Nu is er eens iemand die (in tegenstelling tot de meeste vraagstellers op dit forum) een precies geformuleerde vraag stelt en ze krijgt rubbish als antwoord.

In de marge moet ik ook vermelden dat de kwaliteit van de meeste antwoorden op het forum de laatste tijd de dieperik ingaat. Ik moet meer tussenbeide komen om foutieve antwoorden te corrigeren dan om vragen te beantwoorden. Zo helpen we toch niemand vooruit?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Administratief recht”