Ik ben sportschutter, en in het kader van een klein ongeval op een schietstand, nu reeds anderhalf jaar geleden een schorsing van 12 maand opgelegd.
De motivering die men opgeeft is dat er een overtreding was van het interne reglement op die club.
Dat door die overtreding ik niet meer van onberispelijk gedrag ben
en bij gevolg een gevaar voor de openbare orde.
Dat ik geen enkele wet heb overtreden, dat het parket het meteen na de feiten heeft geklasseerd zonder gevolg en dat die overtreding van het interne reglement er maar is gekomen omdat ik instructies volgde van de voorzitter van die club, die zelf dat reglement had geschreven laat ik nog even ter zijde.
Maar ik heb enkele concrete vragen :
1 Kan men zomaar iemand "niet van onberispelijk gedrag" verklaren?
Dat komt van de Politie, met advies van een procureur, beide niet waar ik woon.
2 Ik heb een volledig blanco strafblad, ben nog nooit veroordeeld of aangeklaagd voor eender welk strafrechterlijk feit.
Is dat dan niet per definitie bewijs van "onberispelijk gedrag" ?
3 Er is geen moraliteits attest gevraagd en er is ook geen negatief moraliteits attest geleverd.
Ik ben nu aan het navragen bij de locale politie om daar een moraliteits attest aan te vragen.
Er van uit gaande dat ik dat krijg, zou dat moeten volstaan als bewijs van "onberispelijk gedrag"?
Het is me dus niet helemaal duidelijk wie er bevoegd is om iemand te herklassificieren van onberispelijk naar niet onberispelijk.
Kan gelijk wie dat doen? ik zou denken van niet?
En welke criteria kan men hanteren? Een intern reglement lijkt mij iets interns voor een club, daar heeft niemand anders toch zaken mee?
Er zijn 3 mensen die alle maal hetzelfde verhaal krijgen. de motivering is copy paste gedaan..
Het is volgens mij een politieke beslissing, en helemaal geen correcte toepassing van de wetgeving of procedures.
Bovenstaande vragen en de antwoorden erop helpen om mijn beroep in te dienen.
Dan bij voorbaat