#1 , 25 jul 2013 13:22
Ik ben atheïst. Ik ben helaas gedoopt (als je 2 weken oud bent kan je moeilijk weigeren) maar heb wel geweigerd mijn eerste communie en plechtige communie te doen. Volgens sommige mensen is die doop daarmee ongedaan gemaakt omdat je de doopgeloftes niet vernieuwd hebt, en ben je daarmee officiëel uit de kerk getreden.
Nu hoor ik van sommige andere mensen dat dit niet klopt, en dat je echt je doop moet laten annuleren voor je lidmaatschap bij de rooms-katholieke kerk is beëindigd, ookal heb je nooit je communie gedaan.
Ik heb hier al meermaals naar geïnformeerd en men vertelde me dat je een aangetekend schrijven moest sturen aan het bisdom van doopsel, met huidige maar ook toenmalige adres erbij, datum, etc. Omdat ik toen nog in het buitenland woonde leek het me teveel administratief werk om dat allemaal te gaan in orde brengen.
Nu ik echter weer in België woon zou dit in principe veel eenvoudiger moeten gaan. Maar wat is nu, op dit ogenblik (die regelgevingen veranderen al wel eens en je leest er soms contradictorische info over) de procedure om uit de kerk te stappen en je lidmaatschap te beëindigen? Of klopt het inderdaad dat door de weigering tot communie doen ik al uit de kerk ben gestapt gezien de doopbeloftes niet werden hernieuwd tijdens een communie?
Ik ben hier niet heel erg mee bezig, maar principiëel zou ik als de procedure niet te complex is het wel doen, gewoon uit principe. Net zoals je ook geen lidkaart koopt van een politieke partij wiens ideologie je niet aanhangt. Bovendien worden dotaties aan de Kerk berekend op basis van aantal gelovigen, dus ookal stap je nooit een kerk binnen en zondig je er op los als een ketter, zolang je officiëel lid bent ... en we spreken over belastingsgeld dat naar dat instituut gaat.
IK weet dat de consequenties zijn dat je dan niet voor de kerk kan huwen of geen kerkelijke begrafenis krijgt. Maar mocht ik wensen te trouwen ooit is een huwelijksakte op het stadhuis lijkt me meer dan voldoende, en een begrafenis hoeft niet kerkelijk te zijn en kan ook volledig los van enige religie gebeuren. Ik betwijfel überhaupt of ik nu nog voor de kerk zou mogen trouwen gezien ik 1e en plechtige communie niet heb gedaan en de "vorming" dus niet voltooid heb.