ocmw examen

Ninake
Topic Starter

ocmw examen

#1 , 16 jan 2013 14:05

In 2011 heb ik meegedaan aan een examen van een ocmw. Ik ben toen tweede geworden en ik ben dan in de wervingsreserve beland die 3 jaar geldig is.
Nu heb ik onlangs via, via vernomen dat diegene die eerste was op het examen en die dus de job had, opgestapt was.
Ik vond het dus raar dat ik niks had vernomen van dat ocmw vermits ik toch tweede in de lijst was.
Ik stuur dus een mailtje naar dat ocmw om verdere uitleg te vragen en het enige antwoord dat ik kreeg was dat die functie niet meer bestaat en dus niet meer zal ingevuld worden.
Nu hoorde ik weer van andere mensen dat ze het gewoon intern hebben opgelost. Blijkbaar is er iemand die daar al werkte aangesteld om die job te doen.
Volgens mij kan dit toch niet zomaar. Kan ik hier verdere stappen ondernemen? Sommigen raden mij aan om naar de raad van state te gaan.
Hoe werkt dit eigenlijk? Ik denk dat dit een hele procedure is en ik vraag mij af of dit dan ook de moeite is om daar tijd en geld in te steken?
Ik heb er ook geen idee van hoeveel dit zou kosten en of je dan veel bewijsmateriaal moet hebben want ik heb het vooral van andere mensen gehoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT

#2 , 18 jan 2013 15:11

Ik vrees dat je hier weinig tegen gaat kunnen inbrengen. Het examen was dan oorspronkelijk weliswaar bedoelt voor die positie, maar het geeft je geen voorrang op een personeelslid dat op het juiste moment inzetbaar blijkt te zijn.

Behoudens vergissing (mijn vader werkt toevallig ook voor het OCMW) proberen ze het bij het vrijkomen van een positie allereerst de situatie intern op te lossen, lukt dat niet, dan wordt de vacature naar buiten gebracht, meestal gevolgd door een examen. Zo heeft mijn vader het mij ooit eens uitgelegd.

U was naar alle waarschijnlijk pas gecontacteerd geweest als er toevallig een 2de gelijkaardige positie was vrijgekomen, waar ze ook niemand intern konden opzetten, en zelfs dit enkel binnen een zekere tijd.

Let wel... Ook mijn informatie komt van "horen zeggen". Ik kan het desgewenst wel eens navragen. :-)

Ninake
Topic Starter

#3 , 21 jan 2013 11:27

Bedankt voor je reactie. Ik dacht altijd dat iemand die had meegedaan aan een examen voorrang zou hebben. Je hoort toch ook dikwijls dat mensen aan een examen moeten meedoen
om hun eigen job te kunnen behouden. Ze werken bijvoorbeeld al 10 jaar in een contractuele functie en dan wordt die functie ineens statutair en dan moeten ze ook terug meedoen aan een examen terwijl ze die job al zolang doen.

Reclame

FreelancerIT

#4 , 21 jan 2013 12:13

In het OCMW (zoals ook in zowat elke overheidsfunctie) geldt "Eigen volk eerst."
Of je nu met met onderscheiding geslaagd was op een examen of niet... Ze zullen altijd voorrang geven aan eigen personeel.

Bovendien is die wervingsreserve relatief... ik heb zelf ook vaak genoeg in de wervingsreserve gezeten, desondanks nooit nog iets van gehoord.

Een paar jaar terug heb ik bijv. gesolliciteerd bij een positie in een FOD. 6 maanden later kwam diezelfde positie vrij: de zoektocht werd gewoon opnieuw gestart, compleet met examens...

Terug naar “Administratief recht”