Volgende:
Aanvraag ingediend voor nationaliteitsverklaring?
Op basis van meer dan 7 jaar wettig legaal verblijf.
Datum indiening is 31-12-2012 dus net voor de nieuwe regeling Wetboek Belgische Nationaliteit.
Gemeente heeft uiteindelijk ontvangstbewijs voor volledig dossier afgegeven (met zelfde datum).
Het onderstaande riep bij mij vraagtekens op vandaar de posting
Allereerst wist men bij DVZ niet wat een nationaliteitsverklaring inhoud.
En probeerde een formulier te laten invullen voor naturalisatie. (Dat loopt via de Kamer van Volksvertegenwoordeging).
Pas na telefonische tussenkomst wist men welke procedure bedoeld werd met het woord nationaliteitsverklaring.
Daarna wou men de Franse beëdigde vertaling niet aannemen onder het mom dat deze toch door de rechtbank geweigerd zou worden.
De rechtbank van eerste aanleg zou de vertaling weigeren en het dossier toch onverrichte zaken terugsturen naar de gemeente.
Tegen deze weigering zou geen beroep mogelijk zijn.
Een mondelinge weigering zou mij dus geen stukken in handen geven om naderhand mijn gelijk aan te tonen
of een procedure op te starten.
Uiteindelijk hebben ze toch de Franse beëdigde vertaling aangenomen en een bewijs voor volledig ontvangen dossier afgegeven.
===================
In aanneming het volgende:
1: De gemeente had om een beëdigde vertaling gevraagd maar er niet bij gezegd dat deze in het Nederlands moest zijn.
2: Het is een Nederlandstalige gemeente in de provincie Antwerpen.
3: Op de meeste websites van gemeentes word niet gespecificeerd dat het een NL beëdigde vertaling moet zijn.
4: Ik ben gehuwd in NL met een naar Engelse taal beëdigde geboorteakte.
5: België is een tweetalig land.
Vragen:
1a: Is het wettelijk toegestaan dat een Belgische rechtbank een Franstalig beëdigd document weigert omdat dit in het Frans is?
1b: En in welke wettekst staat dat?
1c: Zoja wat is er dan nog in mijn geval aan te doen?
2: Ik had gehoord dat er Europese regels zijn met betrekking tot anderstalige documenten.
Dit met betrekking welke taal gehanteerd mag worden.
Correct en welke?