Mogelijke onteigening

Tom35
Topic Starter

Mogelijke onteigening

#1 , 03 sep 2012 19:36

Hallo,

Ik weet niet goed of dit hier thuis hoort, dus sorry indien dit mis is.
We hebben het volgende voor:

Een 13 jaar geleden heeft de gemeente de hoofdstraat in de gemeente volledig heraangelegd bij ons met oa gescheiden riolering.
Sindsdien zijn er een 4 tal overstroming gebeurd in de straat.
Al het water van de hele gemeente komt via de riolering samen in die straat in 1 collector en daar loopt het mis.Die collector kan bij hevige regenval dit niet aan met overstromingen tot gevolg. Er is een overstortklep aan die collector die niet onderhouden wordt en dan ook niet kan werken bij een teveel aan water, deze overstortklep komt via een provinciebeek in een "spaarbekken" terecht. Daarenboven wordt deze provinciebeek ook niet onderhouden en is ze overwoekerd met onkruid.
De gemeente is blijkbaar nu al een jaar of 4 een onderzoek aan het doen en een van de oplossingen zou zijn, de beek waar deze overstortklep in uitkomt verleggen zodat bij hevige regenval op zijn minst in die gracht van de overstortklep het gewone water van de beek al niet meer zou inkomen. dit verandert natuurlijk niets aan het onderhoud en de slecht ontworpen riolering.
Voor deze heraanleg van die gracht zouden ze grond van mijn ouders willen onteigenen, deze ligt ongeveer een 1.5 meter hoger dan het niveau van de straat, maw die nieuwe gracht zou 2 tot 2.5m diep worden en grenst aan het perceel waar ik op woon.
De bedoeling was dat de eventueel te onteigenen grond later naar mij zou komen, de notaris had dit ons afgeraden enkele jaren terug omdat anders het kadaster de grond veel hoger zou inschatten dan de werkelijke waarde en we veel meer kosten hiervoor zouden moeten betalen.
De gemeente schermt nu al met het feit dat er nog andere oplossingen zijn, maar de goedkoopste voor de gemeente zou gekozen worden.
Maw als de provinciebeek heraangelegd wordt komt dit wss op kosten van de provincie , dus dat is zeker een van de goedkoopste oplossingen voor de gemeente.
Het probleem is dat dit mijns inziens geen oplossing is en wij het gelag betalen van hun fouten.
Er zijn nog heel wat aanpalende straten die nog geen gescheiden riolering , of zelfs geen riolering hebben, maw als deze gaan aangelegd worden gaat de druk op de bestaande riolering alleen maar verhogen met nieuwe overstromingen tot gevolg.

De armzalige 10 euro waarmee de burgemeester nu zwaait voor een eventuele onteigening stellen niets voor aangezien :

1- deze grond beplant wordt en groenten oplevert voor 4 gezinnen, maw op een jaar of 4 is dit allemaal op gegeten
2- dit perceel nu landbouwgrond is maar tussen 2 woningen in ligt en met kleine zekerheid bouwgrond zou worden als de schaarste waarvan men spreekt zekerheid wordt
3- de waardevermindering voor mijn woning als deze in de toekomst op mijn naam komt te staan niet gering is en zeker niet kan compenseren wanneer mijn grond in oppervlakte "daalt" van 2000m² naar 700m²
4- Mijn vader zijn hobby en bezigheid verliest om met zijn groenten bezig te zijn.
5- de machines die hij nu heeft nutteloos worden en moet van de hand doen voor een appel en een ei.

Alternatieve en waarschijnlijk betere sporen met minder niveauverschil voor deze beek zijn er zeker maar die worden afgehouden vooral omdat er "vrienden" van de burgemeester hun grond dan doorkruist (relatief gezien)worden.
Laat het nu net zijn dat ons iemand gemeld heeft dat deze beslissing zal afhangen van wie er na de verkiezingen aan de macht is.
En dit laatste maakt me echt furieus, de gemeente of aquafin of wie dan ook heeft 13 jaar geleden grove fouten gemaakt en wij gaan nu eventueel het gelag betalen .
Heel dit gebeuren staat nog niet 100% vast aangezien er nog varianten bestaan maar ik vrees dat dit gewoon een afscheppen en afhouden is tot na de verkiezingen om dan het slechte nieuws te brengen.
De reden waarom ik dit alles op dit ogenblik nog niet aan de grote klok hang is omdat ik de plaatselijke burgemeester een kans wil geven. Mijn angst bestaat er alleen in dat we achteraf bedrogen gaan uitkomen en dat wij het gelag gaan betalen.
Wat zijn mijn opties indien de burgemeester toch met zijn plan doorgaat , pers is er eentje natuurlijk, maar toch er moeten er toch betere zijn zou ik denken ?

Nog een extra vraagje, als die grond nu mijn eigendom zou zijn, dan is mijn huis op zich veel meer waard. een woning met 700m² of met 2000m² hier in de regio dat maakt een groot verschil. Moet bij onteigening deze verschilwaarde gecompenseerd worden of is dit louter de waarde van de landbouwgrond dat moet betaald worden. Als we het overzetten van de grond nog zouden tekenen voordat er een beslissing komt van de gemeente hebben ze deze eventuele extra kost dan aan hun broek ?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want veel info hieromtrent vind je niet.

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 sep 2012 20:26

Uw aangehaalde punten:
1. Irrelevant, hoe de grond nu gebruikt wordt heeft geen enkele invloed op de beslissing van onteigening.
2. Dat weet u niet zeker, en een mogelijke verandering in de toekomst kan dan ook geen invloed hebben.
3. Vandaar de compensatie van 10€, om de huidige waardevermindering te compenseren. Opnieuw, de mogelijke toekomst heeft hier niets te zoeken.
4. Serieus? U haalt een hobby aan als argument?
5. Pech. Indien goed onderhouden zal het wel meer dan een appel en een ei opbrengen.
Tevens kan uw vader toch tuinieren op een andere locatie? Stadstuintjes, stukje landbouwgrond kopen of pachten, ...

Uw argument dat er betere alternatieven zijn is het enige dat u kan gebruiken. Heeft u de studies kunnen inkijken?

Tom35
Topic Starter

#3 , 03 sep 2012 21:18

Turaki,

Het klopt allemaal wat je schrijft maar het feit is dat de gemeente fouten heeft gemaakt in de jaren 90 en dat wij hiervoor eventueel het gelag gaan betalen.
Wat je antwoorden betreft:

1- klopt dat het niet relevant is wat er nu mee gedaan wordt, alleen zal die 10 euro nooit het verlies hiervan kunnen kompenseren.
Die grond ligt nu vlakbij zijn woning en er is gewoon dergelijke oppervlakte niet meer te vinden of te krijgen in de gemeente.
3- Een woning met 2000 m² grond kost hier al snel 450 tot 500K euro. Als dit gereduceerd wordt naar 750m² kan dit makkelijk 100K schelen in prijs. Maw die 14000 euro (1400m²*10euro) dat we zouden krijgen zal NOOIT de werkelijke waarde dekken.
5- de machines zijn goed onderhouden maar de waardevermindering is hier niet gering, dit moet je zelf ook beseffen.
Ik woon op het platteland kort bij de stadskern, we hebben hier geen stadstuintjes. Trouwens al is aan gedacht hoe hij die machines daar gaat krijgen. En pachten van een grond kost ook geld, maw dan gaat die 14K er nog sneller door.

De studie heb ik nog niet kunnen inkijken maar ik ben net teweten gekomen dat onze burgemeester een zeer hoge positie heeft bij pidpa.
er zijn een 5tal oplossingen waarvan 1 de beek herleggen is. Zal het nu net een provinciebeek zijn , dus ik vermoed sterk dat de studie zie ze hebben besteld bij pidpa of aqua.. wel zullen sturen zodat nog pidpa/aqua noch de gemeente kosten moeten dragen.
Ik weet uit ervaring dat je met cijfers alles kan aantonen, maw als ze willen dat die beek herlegd wordt zal het dat wel worden.

Als ik je reaktie lees vind je het maar normaal dat je als burger door dergelijke types wordt bestolen zonder dat je hier iets kan aan doen.
Zij maken fouten en wij betalen het gelag. Kan je als burger hier niet tegen in gaan ?
Of weten die heren sowieso dat je als burger toch nooit kan winnen tov een gemeente dat de gerechtskosten te hoog oplopen dat er geen beginnen aan is.
Heel deze situatie maakt me gewoon furieus omdat ik me vooral zo machteloos voel. Die gemeente voelt zich heer en meester en die doen gewoon hun goesting zoals een keizer in zijn keizerrijk.

tom

Reclame

Turaki

#4 , 03 sep 2012 21:53

Begrijp me niet verkeerd, het zou niet mogen dat "ons kent ons" een invloed heeft op zulke belangrijke beslissingen, maar u zou eens moeten weten hoe vaak net dit argument wordt gebruikt om aan te tonen dat de genomen beslissing niet correct is zonder dat men hiervoor ook maar enig bewijs heeft.

Als u gelijk heeft en de genomen beslissing is niet de beste, probeer dan met alle wapens tot uw beschikking deze aan te vechten, maar zorg dan wel dat u zeker bent dat er "gesjoemeld" is. Zorg dus voor documenten die uw stelling bewijzen (de lange wapper is ook zo verdwenen), maar kom niet af met persoonlijke en emotionele argumenten, deze laatste maken u eerder ongeloofwaardig.

Tom35
Topic Starter

#5 , 04 sep 2012 20:32

Hallo turaki,

Hartelijk dank voor de info.
Ik ben ondertussen ook al wat wijzer geworden.
Ik weet dat de burgemeester graag een mooi lang wandelpad langs die beek zou willen leggen en nu is die op bepaalde plaatsen door een fietspad overbouwd. Maw als hij die verplaatsing kan laten doorgaan kan hij die droom ook realiseren. Door dit pad gaat hij 2 wandelroutes met elkaar verbinden.
Je mag weten dat doordat de grond op de mogelijks te onteigenen percelen makkelijk een meter hoger liggen dan het niveau van de beek dat men een beek gaat moeten graven van minstens 2M diep, en maw dus een 4M breed, dit is al bijna een kanaal en geen beek meer.
Ik begin stilletjes aan te beseffen dat er hier andere dingen aan het spelen zijn en vrees dat ik dit onmogelijk ga kunnen winnen.
Je gaat toch niet geloven dat een studie door aquafin of pidpa, waar hij een hoge funktie heeft negatief gaat uitdraaien voor zijn beslissing.
Hoe ga ik als kleine pineut ooit kunnen aangeven dat er daar mee gefoefeld is.

Wat ik wel zou kunnen doen mss is de echtheid van die documenten in twijfel brengen, aanhalen dat pidpa/aqua..; fouten gemaakt heeft met de riolering. Daar gaat hij als grote man bij die firma ook weerwerk moeten tegen beiden en dat kan hem negatief in het daglicht stellen.

Ter info, het is net die man die zijn grond momenteel op een redelijke manier gekruisd wordt dat ons aangegeven heeft dat die beek er gaat komen, afhankelijk van wie de verkiezingen wint.

Ongeloofelijk dat dit zomaar allemaal kan.
Die heren maken fouten dat het niet mooi is om te zien en wij "het gepeupel" gaan het gelag betalen.

Tom

Turaki

#6 , 04 sep 2012 21:47

Neem eens contact op met de oppositie, en vraag hen wat ze weten van dit dossier? Andere mogelijkheid is zelf een studie laten uitvoeren (al dan niet via een actiegroep, als u nog gelijkgezinden vindt) om aan te tonen dat er fouten gemaakt zijn. Raad van state als u fouten heeft gevonden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 sep 2012 23:24

Wat weet de Vlaamse Milieu Maatschappij afdeling waterbeheer van deze voorstellen?
Hoe staat de beek bij in ingekleurd en de rest van het rioleringsstelsel?
PS Uiteraard heeft elke gemeente een vertegenwoordiger in Pidpa en nog eens een aantal vanuit de provincie.

Terug naar “Administratief recht”