identiteitskaart vervallen en volgende week op vakantie

miekedw
Topic Starter

identiteitskaart vervallen en volgende week op vakantie

#1 , 18 aug 2011 13:48

Mijn identiteitskaart is net vervallen, bij de gemeente ligt mijn nieuwe identiteitskaart al klaar, echter heb ik de brief niet meer (je weet wel, die met die codes) om die af te halen. Bij de gemeente willen ze zonder die brief mijn nieuwe identiteitskaart niet afleveren en de nieuwe codes aanvragen duurt 3weken. Ik vertrek echter volgende week 't weekend op autovakantie naar Frankrijk en Zwitserland.
Een voorlopige kaart krijg ik niet, omdat dit blijkbaar niet meer kan bij een vervallen kaart.
Een optie is een reispas kopen van rond de 80€ maar eerlijk gezegd zie ik dat niet goed zitten om dat geld te betalen. Dit zou trouwens voor 15u moeten gebeuren deze namiddag zodat ik die volgende vrijdag heb.
We hebben al heel vaak Frankrijk en Zwitserland doorkruist, nog nooit heb ik mijn identiteitskaart moeten tonen (of toch één keer en die controleerde vooral ons gezicht). Zou ik het me riskeren, tja, heb zelfs niet veel keuze meer als ik niet voor 15u mijn reispas ga aanvragen.
Een vervallen identiteitskaart staat ook geseind wisten ze me te vertellen.
Heb natuurlijk wel nog steeds mijn vervallen identiteitskaartje..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 18 aug 2011 14:55

Vraag jij ook toestemming om een kleine behoefte te gaan doen? ;-)
Handige documenten voor Personenrecht

miekedw
Topic Starter

#3 , 18 aug 2011 16:10

ha ha, nee nie echt eigenlijk.

Maar nu de politie me heeft gezegd dat ik geseind sta, maak ik me toch zorgen, we gaan met een baby op reis en zou nie graag mijn reis in duigen zien vallen.

Reclame

lucgescheiden

#4 , 18 aug 2011 16:59

Wanneer u geseind staat, dan betekent dat in België (naar ondervinding) dat u een aanmaning zal krijgen tot ... wanneer een agent u tegenhoudt op een toevallige controle.
Ik vermoed dat u in het slechtste geval een administartieve boete zal opgelegd worden.
Of dergelijk 'geseind staan' heden aan Frankrijk wordt doorgegeven, durf ik te betwijfelen.

rijkswacht

#5 , 19 aug 2011 18:19

Ik neem aan, dat U slordig omgaat met Uw papieren, normaal gezien, als U de brief ontvangt met daarin uw puk- en pincode, gaat u direct naar het gemeentehuis, maar blijkbaar is dat een nalatigheid van uwentwege, het enige dat U kunt doen, is de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, hiervan op de hoogt te brengen. De gemeente heeft het recht om te weigeren om uw identiteitskaart af te leveren.

lucgescheiden

#6 , 19 aug 2011 19:14

U hoeft TS geen verwijten te maken inzake slordigheid, daar
het best kan zijn dat haar identiteitskaart nog in opperbeste conditie verkeert door haar zorgvuldige manipulatie.

De enige die u verwijten kan maken, is de Federeale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, die een vervaldatum plaatste op identiteitskaarten.
En waarom? Er verbleven nog nimmer zoveel illegalen in Belgie dan sinds de invoering van de nieuwe identiteitskaarten.

Ruim twintig jaar heb ik dergelijk vodje in mijn portefeuille gehad, gedurende al die tijd slechts een paar maal hoeven voor te leggen.
Op het laatste kleefde de foto haast aan de andere kant, maar toch was er geen rijkswachter of politieagent die daar ooit moeilijk over deed.
Nu de overheid er geld meent uit te kunnen kloppen, zou de gewone burger op basis van deze vervaldag van zijn zuurverdiende vakantie dienen af te zien.
Uiteraard dat dit niet de zin kan zijn van de wet... wees nu eens even mens!
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 19 aug 2011 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 aug 2011 19:43

U hoeft TS geen verwijten te maken inzake slordigheid, daar
het best kan zijn dat haar identiteitskaart nog in opperbeste conditie verkeert door haar zorgvuldige manipulatie.

De enige die u verwijten kan maken, is de Federeale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, die een vervaldatum plaatste op identiteitskaarten.
En waarom? Er verbleven nog nimmer zoveel illegale in Belgie dan sinds de invoering van de nieuwe identiteitskaarten.

Ruim twintig jaar heb ik dergelijk vodje in mijn portefeuille gehad, gedurende al die tijd slechts een paar maal hoeven voor te leggen.
Op het laatste kleefde de foto haast aan de andere kant, maar toch was er geen rijkswachter of politieagent die daar ooit moeilijk over deed.
Nu de overheid er geld meent uit te kunnen kloppen, zou de gewone burger op basis van deze vervaldag van zijn zuurverdiende vakantie dienen af te zien.
Uiteraard dat dit niet de zin kan zijn van de wet... wees nu eens even mens!
Maar dat is nu ook weer geen juridisch antwoord......
Men kan steeds op één dag tijd via noodprocedure aan ID kaart geraken.
Het is wel een heel duur.......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden

#8 , 19 aug 2011 19:56

Is inderdaad geen juridisch antwoord, maar de keuze is duidelijk:
Ofwel vertrekt TS met het kleine risico dat:
ze in Frankrijk zal worden tegengehouden,
dat het geseind staan van het vervallen ID aan Frankrijk werd doorgegeven,
en dat ze aldaar de kans kan lopen om een administratieve boete te krijgen opgelegd.
Ofwel betaalt zij een heel dure noodprocedure en verliest zij een vakantiedag voor haar en haar gezin.

Al denk ik dat TS inmiddels reeds op franse bodem zal zitten... :-)

Terug naar “Administratief recht”