Zou 19 jarige zoon toestemming krijgen om te trouwen met 18 jarige zonder verblijfsvergunning die hij pas 3 maand kent ?

LisaMarie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zou 19 jarige zoon toestemming krijgen om te trouwen met 18 jarige zonder verblijfsvergunning die hij pas 3 maand kent ?

#1 , 06 apr 2025 16:56

Vraag : Zou mijn zoon (19 jaar) de toestemming krijgen om te trouwen met een meisje van 18 dat hier geen verblijfsvergunning heeft ?

Mijn zoon 19 jaar heeft kennis met een meisje dat hij via Instagram leerde kennen, 3 maand geleden. Een meisje van Zuid-Amerika dat een paar jaar in Portugal heeft gewoond met haar ouders en nu met haar ouders in België verblijft zonder verblijfsvergunning. Ze spreekt een heel klein beetje Frans en geen Nederlands. Ik ben vorige week al met haar naar een gynaecoloog geweest voor een onderzoek naar cystes, om een anti conceptie staafje te verwijderen (dat sedert januari zou zijn uitgewerkt) en om de pil te beginnen. Ik was mee om de factuur te betalen, gezien ze niet veel geld hebben en geen mutualiteit. De gynaecoloog informeerde me na het bezoek, dat er waarschijnlijk geen zwangerschap was. Mijn hart stond stil. Toen ik haar vroeg of ze dacht dat ze zwanger was, kreeg ik een blanco gezicht terug. Volledig pokerface, geen enkele uitdrukking. Vandaag vertelt mijn + zoon me, dat hij vorige week is gaan eten met mijn zoon en haar ouders en dat de juffrouw daar heeft laten vallen dat ze wenst te trouwen. Mijn +zoon (29 jaar) heeft mij ook gezegd dat hij haar niet vertrouwt zijn exacte woorden waren : "Ik vertrouw haar voor geen haar, er hangt een rare vibe rondom haar". Maar ik ben nu wel voor 100% zeker dat ze mijn zoon ziet als een opportuniteit om haar verblijf in België te regulariseren. Mijn zoon is echter helemaal stapel van haar en ik vrees dat hij geen enkele waarschuwing serieus zal nemen. Het zal hem integendeel alleen maar verwijderen van ons. Nu vraag ik mij af, zullen overheidsdiensten zomaar toestemmen in het voltrekken van een huwelijk tussen een Belg en iemand die geen verblijfsvergunning heeft ?

Basejumper2

#2 , 06 apr 2025 17:33

Beste

Hieronder kan u de regelgeving vinden
https://www.vlaanderen.be/huwelijk

Weet dat gemeenten wel beducht zijn voor schijnhuwelijken. Niets belet u - indien u uw zoon niet kan overtuigen - om bevoegde schepen/burgemeester/ hoofd burgerlijke dienst te contacteren en uw vermoedens te uiten.
Het feit dat ze illegaal is, de taal niets preekt en geen middelen van bestaan heeft maakt het alleszins niet eenvoudiger. Gemeenten zijn er niet op uit om mensen binnen te nemen die een last voor hun OCMW zullen gaan betekenen.

LisaMarie
Topic Starter

#3 , 06 apr 2025 21:44

Hartelijk dank Basejumper2. Dat is een aanbeveling waarmee ik aan de slag kan. Ik apprecieer het heel hard dat u de tijd en de moeite nam om dit voorstel te formuleren. Fijne avond.

Reclame

Franciscus

#4 , 06 apr 2025 21:59

Hier ook eens lezen:
https://www.fedasilinfo.be/nl/het-huwel ... e-relaties
Men kan trouwen maar mogelijk wordt huwelijkspartner dan ook direct uitgewezen wegen illegaal in BE.
Is ze legaal in Portugal?

Uw zoon zal moeten instaan voor zijn partner en er zal (vermoedelijk) geen enkele hulp geboden worden door de overheid.
Uw zoon zal zelfs moeten instaan om haar te repatriëren naar thuisland / Portugal indien daar wettelijk verblijvende.
Verbod tot verblijf in het ganse Schengen gebied.

mava105

#5 , 07 apr 2025 09:56

Mijn zoon is gehuuwd met een Cypriotische ( EU inwoner) Omdatr hijzelf nog maar een paar maanden werkte, hebben wij als ouders, een document moeten ondertekenen dat wij gedurende 5 jaar verantwoordelijk waren voor eventuele financiele ondersteuning. Dat is nu al iets meer dan 20 jaar geleden, en ze zijn nog steeds een gelukkig gezin met 3 kinderen.

Terug naar “Administratief recht”