Vraag : Zou mijn zoon (19 jaar) de toestemming krijgen om te trouwen met een meisje van 18 dat hier geen verblijfsvergunning heeft ?
Mijn zoon 19 jaar heeft kennis met een meisje dat hij via Instagram leerde kennen, 3 maand geleden. Een meisje van Zuid-Amerika dat een paar jaar in Portugal heeft gewoond met haar ouders en nu met haar ouders in België verblijft zonder verblijfsvergunning. Ze spreekt een heel klein beetje Frans en geen Nederlands. Ik ben vorige week al met haar naar een gynaecoloog geweest voor een onderzoek naar cystes, om een anti conceptie staafje te verwijderen (dat sedert januari zou zijn uitgewerkt) en om de pil te beginnen. Ik was mee om de factuur te betalen, gezien ze niet veel geld hebben en geen mutualiteit. De gynaecoloog informeerde me na het bezoek, dat er waarschijnlijk geen zwangerschap was. Mijn hart stond stil. Toen ik haar vroeg of ze dacht dat ze zwanger was, kreeg ik een blanco gezicht terug. Volledig pokerface, geen enkele uitdrukking. Vandaag vertelt mijn + zoon me, dat hij vorige week is gaan eten met mijn zoon en haar ouders en dat de juffrouw daar heeft laten vallen dat ze wenst te trouwen. Mijn +zoon (29 jaar) heeft mij ook gezegd dat hij haar niet vertrouwt zijn exacte woorden waren : "Ik vertrouw haar voor geen haar, er hangt een rare vibe rondom haar". Maar ik ben nu wel voor 100% zeker dat ze mijn zoon ziet als een opportuniteit om haar verblijf in België te regulariseren. Mijn zoon is echter helemaal stapel van haar en ik vrees dat hij geen enkele waarschuwing serieus zal nemen. Het zal hem integendeel alleen maar verwijderen van ons. Nu vraag ik mij af, zullen overheidsdiensten zomaar toestemmen in het voltrekken van een huwelijk tussen een Belg en iemand die geen verblijfsvergunning heeft ?