fulltime reizen en belastingen in Belgie

Niko147
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

fulltime reizen en belastingen in Belgie

#1 , 05 dec 2024 16:46

Hallo mensen, ik ben er over aan het denken om alles hier te verkopen en mijn camper over te zetten naar Zuid Amerika waar ik dan voor altijd zou willen gaan rondreizen. Ik zou mijn domicilie bij mijn broer zetten voor de briefwisseling maar voor de rest zou ik hier dus geen (administratieve) banden meer hebben (geen werk, geen uitkering).
Mijn vraag: Moet ik hier nog belastingen betalen en zo ja dewelke? En hoe zit het met mijn pensioen wanneer ik op die leeftijd kom dat het vrijkomt.
Het is misschien veel om uit te leggen maar als iemand me al op weg kan helpen zou ik daar zeer dankbaar voor zijn.
Alvast bedankt
Nik

LeenW

#2 , 05 dec 2024 16:57

Indien u niet werkelijk bij uw broer woont, kan uw domicilie daar niet staan. Bij definitief vertrek gaat u zich moeten uitschrijven in België en inschrijven in Zuid-Amerika, dit volgens de plaatselijke wetgeving betreffende campers.

Freec

#3 , 05 dec 2024 17:22

Het probleem begint al om een permanent toeristenvisa te krijgen. Geen enkel zuid amerikaans land zal dat geven, als uw domicilie hier blijft staan.

Je kan permanent verhuizen (dus ook uw domicilie), indien je daar een visa voor krijgt.

Reclame

Niko147
Topic Starter

#4 , 07 dec 2024 10:33

Hey bedankt Freec en LeenW, die optie kan ik dus al laten vallen, bedankt voor de reactie
Niko

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 dec 2024 10:45

Je kan ook niet eindeloos in een ver land rondrijden op toeristenvisum
Na verloop van tijd moet je er minstens officieel even buiten voor je weer terug kan

België heeft niets voorzien voor wie lang weg wil - ttz langer dan een jaar

https://www.vlaanderen.be/melding-van-t ... fwezigheid

Niko147
Topic Starter

#6 , 07 dec 2024 16:35

Hallo Inazuna, blijkbaar mag je in de meeste landen in Zuid Amerika 3 maanden rondreizen met een visum het is dus de zaak om na 3 maanden de grens over te steken en daar de volgende 3 maanden doorbrengen enz. Ik denk dat ik de piste ga volgen om voorlopig mijn domicilie bij mijn broer te zetten zodat hij mijn papierwerk nog even kan doen en ondertussen een vaste plaats centraal in Argentinië te zoeken om van daaruit het continent te doen. Dit zal wel een paar landen duren :lol:
Bedankt voor de reactie en als er nog tips of bedenkingen zijn van iemand ik hoor ze graag
Niko

Franciscus

#7 , 07 dec 2024 17:51

U kan geen domicilie zetten bij uw broer.Domicilie wil ook zeggen dat u daar moet verblijven wat u niet doet.
Stel dat u wordt opgeroepen voor een jury of voor een verkiezing of een gerechtsdeurwaarder alles komt in beslag nemen bij uw broer wegens niet betalen belastingen .
Uw BE paspoort heeft ook maar een beperkte geldigheid ... waar gaat u dat verlengen ????
Moet in uw woonplaats gebeuren waar u niet bent.

mava105

#8 , 07 dec 2024 17:53

Totdat je de politie over de vloer krijgt, en een PV voor domiciliefraude

Franciscus

#9 , 07 dec 2024 18:39

De broer dan want TS zit in het buitenland.
Binnenkomen in BE zou wel eens direct een uitnodiging inhouden om zich direct te melden bij de politie van zijn 'woonplaats'.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#10 , 08 dec 2024 11:51

Ik denk dat ik de piste ga volgen om voorlopig mijn domicilie bij mijn broer te zetten zodat hij mijn papierwerk nog even kan doen en ondertussen een vaste plaats centraal in Argentinië te zoeken om van daaruit het continent te doen.
"Tijdelijke afwezigheid" vereist wel een domicilie, dus eerst officieel bij broer (of iemand anders) gaan wonen tot je domicilie daar officieel geregistreerd is
Daar moet plaats zijn, ttz de woning moet een extra persoon kunnen huisvesten (bewoningsnorm)

Je kan vervolgens beginnen met je "tijdelijke afwezigheid"
Dan zit je tot een jaar goed

Overigens is daar niks illegaals aan ...

't stad heeft een pagina met wat uitgebreidere voorwaarden waaronder dat kan:
https://www.antwerpen.be/product/tijdel ... mst-melden

Franciscus

#11 , 08 dec 2024 19:19

Maar als u daar (bij broer) effectief woont en zich aan de regels houdt 180dagen per jaar ( of twee periodes van 90 dagen) per jaar zal er geen probleem zijn

Ik heb indertijd meerdere familieleden gehad die voor hun respectievelijke firma's voor korte maar ook voor langere termijnen (jaren) in buitenlanden verbleven ...
Werken in ZO Azië met vakantie in Australië om daarna naar Zuid -Amerika door te reizen...

Niko147
Topic Starter

#12 , 09 dec 2024 16:59

hey Franciscus en Mava, dit is geen topic om maar wat te vragen en dan terug in mijn grot te duiken. Ik ben hier echt wel heel hard mee bezig. Mijn domicilie zou bij men broer zijn (familie, dus geen huurder, dus ik woon gewoon daar en hoeft mijn broer geen extras te doen aan zijn huis, gewoon een kamer daar), en opgeroepen worden vr jury, daar had ik niet aan gedacht, danku daarvoor, dat zijn de dingen waarvoor ik jullie hulp inriep, als er nog zo'n dingen zijn aub laat het me weten.
Danku mensen en geef mij aub meer van deze
Niko

Niko147
Topic Starter

#13 , 09 dec 2024 17:10

hey Inazuma, dank je wel voor de link, stappen vooruit gedaan, dank je, kusjes

Terug naar “Administratief recht”